Skip to main content
فهرست مقالات

هنجارهای فیزیولوژیکی و روان شناختی کودکان 2 تا 7 ساله استان لرستان

نویسنده: ؛

پاییز 1384 - شماره 1 (26 صفحه - از 47 تا 72)

کلیدواژه ها : هنجار ،فیزیولوژیک ،روان‌شناختی

کلید واژه های ماشینی : اندازه دور سر ،ساله ،انحراف استاندارد ،اندازه قد کودکان دختر ،شناختی کودکان ،وزن کودکان ،میانگین وزن ،کیلوگرم ،میانگین وزن کودکان ،ماهه در مقیاس کیلوگرم ،دور سر ،خصوصیات شناختی کودکان ،خصوصیات اجتماعی کودکان ،اندازه دور سر کودکان ،رشد شناختی ،دختران میانگین وزن ،ماهه ،مهارت‌های حرکتی ،کیلوگرم و انحراف استاندارد ،دختر و پسر ،رشد کودک ،پسر میانگین وزن ،حرکتی کودکان ،کودکان دختر و پسر ،دور سر کودکان ،خصوصیات عاطفی کودکان ،هنجارها با فاصله اطمینان ،کیلوگرم و اندازه دور ،هنجارهای فیزیولوژیکی ،سنی

تلفن را به صورت بازی دارد.در سن 25 تا 30 ماهگی،کودک می‌تواند با خط کشیدن‌های‌ نامرتب،گاهی خط مرتبی نیز بکشد و رفتارهایی همچون پریدن،دویدن و جهیدن افزایش‌ می‌یابند.کودک در این سن می‌تواند خود را از خطر دور سازد.در او ستیزه‌جویی و لجبازی‌ افزایش می‌یابد،کودکان سنین 25 تا 30 ماهگی نوعی بازی را باهم‌سن های خود آغاز می‌کنند و در این سن معمولا با عکس‌های کتاب‌ها به نوعی صحبت می‌کنند و ساخت‌ جملات کوتاه آغاز می‌شود.آداب غذا خوردن،شکل‌گیری اولین دوستی‌ها و احساس نیاز برای داشتن همبازی در این سنین به وجود می‌آید. در سه سالگی کودک این توانایی را دارد که با برداشتن پاها یکی پس از دیگری،از پله‌ها بالا برود.کودک در این سن می‌تواند برای یک لحظه روی یک پا بایستد.هماهنگی حرکت‌ دست‌ها و پاها،و تنظیم ساعات خواب در این سن ایجاد می‌شود.کودک در این سن برای‌ کمک کردن تمایل نشان می‌دهد.همچنین شکل‌گیری مفهوم کم،زیاد،بزرگ و کوچک و درک اعداد یک رقمی و دو رقمی،و افزایش قدرت تقلید در این سن ایجاد می‌شود.در چهار سالگی در حرکات کودکان توازن زیادی به چشم می‌خورد.آنها بعضی غذاها را ترجیح‌ می‌دهند.لی‌لی کردن و دوچرخه‌سواری کردن،پرتاب توپ با دو دست به صورت کامل، توانایی تفکیک مواد نوشتاری از غیر نوشتاری از ویژگی‌های این سن است.مسئله رعایت‌ دیگران و نوبت در این سن صورت می‌گیرد و اگر کودک را از چیزی بازدارند اعتراض می‌کند و عمدتا دوست دارد جلوی دوستان و آشنایان،خودی نشان دهد.تلخیص و جمع‌بندی نتایج‌ به دست‌آمده از اطلاعات کودکان 5 ساله نشان می‌دهد این کودکان توانایی بالارفتن و دویدن از پله را دارند.کودک در این سن از یکجا نشستن بدش می‌آید،همچنین از مخالفت‌ نیز بیزار است.در این سن قدرت بیان افزایش خوبی دارد و دامنه لغات کودک به 1500 کلمه‌ می‌رسد و عمدتا از سن،جنس و آدرس خود آگاهی دارد.کودک در این سن،بازی‌های پر سر و صدا را دوست دارد و از خواندن آواز دسته‌جمعی لذت می‌برد.این کودک مسئولیت‌های‌ کوچک را می‌پذیرد و برای جلب رضایت بزرگترها رقابت می‌کند. در شش سالگی رفته رفته از استعداد کودک به ابتلا به بیماری‌های کودکی کم می‌شود. این کودک می‌تواند بند کفش خود را ببندد یا باز کند.کودک خیلی پرتوقع است و زود آزرده‌ خاطر می‌شود.در این سن در برابر مادر مقاومت می‌کند.او توانایی صحبت کردن از دیگران‌ در غیاب آنها و توانایی همدلی دارد.هدف این پژوهش،تعیین هنجارها در زمینه‌های رشد شناختی،فیزیولوژیکی،عاطفی و اجتماعی برای کودکان 2 تا 7 ساله ساکن در شهرهای مختلف استان لرستان بوده‌است. نتایج نشان‌داد در مجموع میانگین وزن کودکان 18 تا 24 ماهه در مقیاس کیلوگرم 10/600 و اندازه دور سر و قد آنها به ترتیب 44/5 و 66/9 سانتیمتر است و این اندازه‌ها در گروه کودکان‌ 25 تا 30 ماهه به 12/2 کیلوگرم برای وزن و 48/2 و 81/1 به ترتیب برای اندازه دور سر و قد ارتقا می‌یابد.وزن کودکان 30 تا 36 ماهه در مقیاس کیلوگرم 13/400 و اندازه دور سر و قد آنها به ترتیب 49/2 و 85/2 سانتیمتر است.در 3 سالگی کامل،این کودکان دارای وزنی‌ معادل 14/2 کیلوگرم و اندازه دور سر و قدی معادل 49/2 و 85/2 سانتیمتر هستند و در 4 و 5 سالگی وزن کودکان به ترتیب به 16/600 و 17/300 کیلوگرم ارتقا می‌یابد.در همین سنین‌ اندازه دور سر به ترتیب به 51/1 و 51/2 و اندازه قد به 99/5 و 107/2 سانتیمتر تغییر می‌یابد.کودکان در 6 سالگی قدی معادل 113/52 و اندازه دور سر 51/2 سانتیمتر دارند و وزن آنها 19/640 کیلوگرم است.نتایج نشان داد کودک 18 تا 34 ماهه دارای این ویژگی‌ها است:می‌تواند تنهایی با فنجان و قاشق نوشیدنی بخورد،بر روی کاغذ خط خطی بکند،با نام‌ بردن اعضای عروسک آن را نشان دهد و در این سن درک استفاده از اشیایی مانند گوشی

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.