Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی تحلیلی بر سیر تحولات نظام تربیت معلم در ایران

نویسنده: ؛

پاییز 1384 - شماره 1 (22 صفحه - از 123 تا 144)

کلیدواژه ها : سیر تحولات ،نظام تربیت معلم

کلید واژه های ماشینی : نظام تربیت‌معلم در ایران ،تربیت‌معلم ،نظام تربیت ،وزارت آموزش و پرورش ،آموزش و پرورش ،تربیت معلم ،تربیت‌معلم در ایران ،نظام تربیت‌معلم ،مراکز تربیت‌معلم ،معلمی ،مراکز تربیت ،سیر تحولات نظام تربیت‌معلم ،تعلیم و تربیت ،تحصیلی ،نظام تربیت‌معلم ایران ،مراکز تربیت معلم ،نظام تربیت معلم ،تربیتی ،سیر تحولات نظام تربیت‌معلم ایران ،آموزش عالی ،سال تحصیلی ،نظام آموزش و پرورش ،مراکز آموزش عالی ،متوسطه ،تربیت و مهیاسازی معلمان ،عالی ،تربیت‌معلم ایران ،معلمان مدارس ،تربیت معلم کشور ،وزارت آموزش

این مقاله سعی دارد به بررسی سیر تحولات نظام تربیت معلم در ایران بپردازد و درباره‌ عواملی که در توسعه کمی و کیفی مراکز تربیت معلم طی قرون گذشته به ویژه از زمان‌ تأسیس دار الفنون مؤثر بوده است،سخن براند،این مقاله از دو گفتار تشکیل شده است:در گفتار نخست با دیدی انتقادی به تشریح سیاست‌ها،اقدامات و اتخاذ تصمیماتی خواهیم‌ پرداخت که در شکل‌گیری نظام کنونی تربیت معلم نقش داشته است.در گفتار دوم به طرح و تحلیل عمده‌ترین مسائل و دشواری‌هایی می‌پردازیم که این نهاد تربیتی در زمینه گزینش‌ معلم،تربیت و مهیاسازی معلمان و سرانجام استخدام و جذب آنان با آنها روبه‌روست و علاوه‌ بر آن،پس از تحلیل هریک از مسائل،به ذکر چاره‌جویی‌ها و ارائه پیشنهادهای کاربردی‌ خواهیم پرداخت که می‌تواند با بهره‌گیری از تجارب و موجه‌ترین اقداماتی که برخی از ممالک موفق جهان در این زمینه به عمل آورده‌اند،در حل و فصل رضایتبخش این‌ دشواری‌ها مؤثر باشد. امید است این مجموعه مباحث درباره سیر تحولات نظام تربیت معلم ایران،برای‌ دست‌اندرکاران و برنامه‌ریزان آموزشی کشورمان،به ویژه کسانی که در جستجوی‌ اندیشه‌های جدید و تازه به منظور حل و فصل رضایتبخش مسائل مربوط به تربیت و مهیاسازی معلمان هستند،به کار آید و آنان در برقراری یک نظام نوین و کارآمد تربیت‌ معلم که اساس و محور هرگونه اصلاحات و اقدامات تحول‌زا آموزشی است،یاری دهد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.