Skip to main content
فهرست مقالات

ارزشیابی مهارت نوشتن (کتاب بخوانیم و بنویسیم) دانش آموزان پایه اول ابتدایی مدارس شهر یاسوج در سال تحصیلی 1382 - 83

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 145 تا 160)

کلیدواژه ها :

ارزشیابی ،مهارت نوشتن ،پایه اول ابتدایی

کلید واژه های ماشینی : مهارت نوشتن، ارزشیابی، دانش‌آموزان، ارزشیابی مهارت نوشتن، دانش‌آموزان پایه اول، پژوهش، آموزش، کتاب، مدرسه، معلم

پژوهش حاضر به ارزشیابی مهارت نوشتن(کتاب بخوانیم و بنویسیم)دانش‌آموزان پایه اول‌ ابتدایی در سال تحصیلی 83-1382 با توجه به اهدافی که برای مهارت نوشتن در کتاب‌ راهنمایی معلم تدوین شده،پرداخته است.روش مورد استفاده در این پژوهش از نوع‌ ارزشیابی و جامعه آماری آن شامل همه دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی مدارس دخترانه و پسرانه دولتی و غیرانتفاعی شهر یاسوج است. روش نمونه‌گیری در این پژوهش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای است که 19 کلاس پایه اول‌ ابتدایی به شیوهء تصادفی به عنوان خوشه انتخاب شده‌اند.ابزار اندازه‌گیری در این پژوهش‌ آزمون نوشتاری 14 سؤالی محقق ساخته می‌باشد،برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است.نتایج به دست آمده نشان داد که دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی‌ توانایی مهارت نوشتن را براساس الگوی کتاب درسی دارند و پسران نسبت به دختران در مهارت نوشتن از توانایی بیشتری برخوردارند.

خلاصه ماشینی: "روش پژوهش‌ هدف‌های پژوهش مقاله حاضر درصدد است به ارزشیابی مهارت نوشتن دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی با توجه به‌ اهدافی که در کتاب راهنمای معلم برای مهارت نوشتن تدوین شده است،بپردازد تا مشخص‌ شود که چه میزان از اهداف تدوین شده در عمل محقق شده‌اند و اینکه دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی‌ در مهارت نوشتن به شیوه آموزش کتاب بخوانیم و بنویسیم،تا چه اندازه پیشرفت کرده‌اند؟ فرضیه‌های پژوهش‌ فرضیه اصلی دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی توانایی مهارت نوشتن را براساس الگوی آموزشی کتاب‌ بخوانیم و بنویسیم کسب می‌کنند. جدول 1-آماره‌های آزمون دوجمله‌ای برای بررسی توانایی دانش‌آموزان‌ در مهارت نوشتن براساس الگوی کتاب درسی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان می‌دهد که فرضیه‌های فرعی اول و دوم و سوم‌ (توانایی دانش‌آموزان در کاربرد درست نمادهای نوشتاری،ترکیب صحیح حروف برای‌ کلمه‌سازی و کاربرد درست کلمه در جمله)مورد تأیید قرار گرفت. جدول 2-آماره‌های آزمون برای مقایسه دانش‌آموزان دختر و پسر در مهارت نوشتن (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و بررسی در این پژوهش فرضیه اصلی که عبارت بود از:دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی توانایی مهارت‌ نوشتن براساس الگوی آموزشی کتاب درسی را دارند،مورد تأیید قرار گرفت و 18 درصد از دانش‌آموزان،بالاتر از 06 درصد نمره آزمون نوشتاری را کسب کرده‌اند. شکیبا(2831)در پژوهش خود این نتیجه را به دست آورد که دانش‌آموزانی که با روش‌ جدید کتاب بخوانیم و بنویسیم آموزش می‌بینند،در نوشتن املا ضعیف هستند که با نتیجه این‌ پژوهش همسوست،زیرا فرضیه فرعی پنجم که عبارت بود از:«توانایی تبدیل نمادهای صوتی به‌ نوشتاری براساس الگوی کتاب درسی»،مورد تأیید قرار نگرفت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.