خلاصه ماشینی:
"مقایسه سبکهای شناختی(وابسته/نابسته به زمینه)و راهبردهای یادگیری خودنظم یافته در دانشآموزان تیزهوش و عادی سال اول متوسطه شهر قزوین علی مصلحیراد1 دکتر صغری ابراهیمیقوام2 چکیده با توجه به هدفهای این مطالعه که مقایسه سبکهای شناختی3(وابسته/نابسته به زمینه4)و میزان استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی5در بین دانشآموزان تیزهوش و عادی است.
فرضیه دوم: -بین سبکشناختی(وابسته/نابسته به زمینه)دانشآموزان دختر و پسر(اعم از تیزهوش و عادی) تفاوت معنیداری وجود دارد.
بحث و نتیجهگیری پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکشناختی(وابسته/نابسته به زمینه)و میزان استفاده از راهبردهای یادگیری خودتنظیمی در بین دانشآموزان تیزهوش و عادی شهر قزوین در سال تحصیلی 48-38 انجام پذیرفت.
در این راستا پنج فرضیه مطرح شد که برای توضیح بیشتر یافتههای پژوهش،هر یک از آنها به تفکیک مطرح میشود: *فرضیه اول:بین سبکشناختی(وابسته/نابسته به زمینه)دانشآموزان تیزهوش و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد.
نتیجه بدست آمده نشان میدهد که بین دانشآموزان تیزهوش و عادی از نظر میزان استفاده از راهبردهای یادگیری خودنظم یافته تفاوت معنیداری وجود دارد.
در این پژوهش نتیجه بدست آمده نشان میدهد که میزان استفاده از راهبردهای خودنظم یافته در بین دانشآموزان دختر و پسر تفاوت معنیداری وجود ندارد.
یافتههای دیگری که از تحلیل دادههای پژوهشی بدست آمده که به آنان اشاره میشود: الف-در تحلیل واریانس عاملی بین سه متغیر سبکشناختی(وابسته/نابسته به زمینه)،هوش و جنسیت دانشآموزان،هنگامی که متغیر سبکشناختی بعنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد تأثیرات متغیر هوش بر آن معنیدار بود اما تأثیرات متغییر جنس و کنش متقابل بین جنس و هوش بر سبک شناختی معنیدار نبود.
Cognitive learning style:a review of the field dependent-field independent approach,Journal of vocational and training ,vol:52,Number;1,2002 Pintrich,P."