چکیده:
ثبات مدریریت از جمله مباحث مناقشهبرانگیز در حوزه دانش مدیریت است.ثبات مدیریت به همان میزان که طرفدار دارد،مخالف نیز دارد.در این مقاله پرداختن به مجادلههای نظری مد نظر نیست و هدف آن است که واقعیتهای سازمان آموزش و پرورش در سطح خرد آن؛یعنی مدیریت مدرسه بررسی و تصویری از آنها،ارائه شود.بر همین اساس،هفتاد و دو مدرسه که دارای سابقه بیست ساله فعالیت بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند و دادههای لازم از اسناد موجود در مدارس به دست آمد.تحلیل دادهها نشان داد که از نظر مقطع،مدارس ابتدایی دارای مدیران با ثباتتری بودهاند،ثبات مدیریت در دهه اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی بیشتر از دهه دوم بوده است و مدیرانی که با سابقه بیشتر از بیست سال فعالیت به مدیریت منصوب شدهاند بیش از سایر مدیران ثبات داشتهاند.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل دادهها نشان داد که از نظر مقطع،مدارس ابتدایی دارای مدیران با ثباتتری بودهاند،ثبات مدیریت در دهه اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی بیشتر از دهه دوم بوده است و مدیرانی که با سابقه بیشتر از بیست سال فعالیت به مدیریت منصوب شدهاند بیش از سایر مدیران ثبات داشتهاند.
آیا ثبات مدیریت مدارس دوره ابتدایی با سابقه خدمت مدیران ارتباط داشته است؟ 2-در دهههای اول و دوم حکومت جمهوری اسلامی ثبات مدیریت مدارس دوره راهنمایی به چه میزان بوده است؟ 2-1.
آیا ثبات مدیریت مدارس دوره راهنمایی با سابقه خدمت مدیران ارتباط داشته است؟ 3-در دهههای اول و دوم حکومت جمهوری اسلامی ثبات مدیریت مدارس دوره متوسطه به چه میزان بوده است؟ 3-1.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) وضعیت استخدامی و سابقه خدمت مدیر همه مدیران مورد بررسی استخدام رسمی بوده و بهطور متوسط هنگام انتصاب به پست مدیریت مدرسه 31/5 سال سابقه خدمت داشته(جدول شماره 3).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) احتمالا کاهش متوسط طول دوره مدیریت مدیران مدارس در دهه دوخم با جابهجایی مدیران در مدارس و انتصاب آنها به پستهای مدیریتی دیگر در سازمان آموزش و پرورش یا سایر سازمانها مرتبط بوده است.
شاید بیشتر بودن ثبات مدیریت مدیرانی که با سابقه بیش از 02 سال به مدیریت رسیدهاند به دو موضوع مرتبط باشد:اول آنکه این گروه از مدیران تجاربی را طی دوره خدمت خود کسب کردهاند که به آنها کمک میکنند تا امور را بهتر اداره کنند."