Skip to main content
فهرست مقالات

رسالهٌ خلاصة التوحید

نویسنده:

مصحح:

(14 صفحه - از 50 تا 63)

خلاصه ماشینی:

"بقدر بینش خود هر کسی کند ادراک بدانکه حدیث«من عرف نفسه فقد عرف ربه»(52)نیز از قبیل تعلیق بر محال است چه احدی حقیقت نفس را نتواند شناخت و بدین جهت بعضی از محققین«بالحقیقه»را از متممات حدیث شریف دانسته‌اند و گویند:من عرف نفسه‌ بالحقیقه عرف ربه بالحقیقه و اختلاف مراتب معرفت واجب‌ مثل اختلاف مراتب ناراست ادنی مرتبه معرفت نار این است‌ که کسی بشنود در میان اجسام،جسمی است که آن را نار می‌گویند و خاصیت و اثر آن این است که تفریق و اعدام‌ مایلاقی نماید و لکن نار را نبیند،نظیر آن در معرفة الله‌ معرفت کسانی است که خدایی شنیده اقرار به وجود او نموده‌اند بدون حجت و دلیل،فوق این مرتبه آن است که‌ دخانی مشاهده نموده قطع به وجود نار کرده باشد و نظیر این مرتبه در معرفة الله معرفت کسانی است که به نظر و استدلال و براهین قاطعه اقرار به واجب نموده‌اند،و اعلی از این مرتبه آن است که به سبب مجاورت با نار احساس‌ حرارت نموده باشد و روشنایی از او مشاهده کند و نظیر این مرتبه در معرفة الله معرفت مؤمنین ومخلصین است که‌ مشاهده آثار رحمت و قدرت او را نموده مقام قربی به واجب‌ بهم رسانیده باشند، الذین اطمانت قلوبهم بالله و تیقنو ان الله نور السموات و الارض کما وصف به نفسه فی کلامه‌ المجید ،53و بالاتر از این مرتبه،آن است که جسم او در نار محترق و معدوم شود و نظیر این مرتبه در معرفة الله آن‌ است که کسی در محبت خدا فانی و مضمحل شده‌ باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.