Skip to main content
فهرست مقالات

آداب و باورهای پنجه آخر سال در کرمانشاهان

نویسنده:

(10 صفحه - از 79 تا 88)

کلید واژه های ماشینی : پنجه ،باور ،تار ،پنجه آخر سال ،باورهای پنجه ،خمیر ،پنجهء ،باد ،ماه ،طالقان ،فروهرها ،جشن ،بهار ،ایام پنجه ،گوران ،روزهای پنجه ،پنجهء خمیری ،سال در کرمانشاهان ،آب ،مردم ،ایام پنجهء خمیری به پیشانی ،پنجهء آخر سال ،فروردگان ،زن ،پژوهش‌های می‌دانی نگارنده ،خمیر پنجهء تار ،پنج‌روز پنجه ،ایام پنجه خمیر ،باد پنجه ،جشن فروردگان

خلاصه ماشینی:

"(هاشم رضی،همان:051)به هرحال تأکید بر این‌ که این ایام،روزهای جشن و شادمانی بوده در بسیاری از نوشته‌های تاریخی آمده است؛از جمله در تعلیقات فصل یکم از روایت پهلوی می‌خوانیم:«پنج روزی است که به نام پنج روز گاهانی،خمسهء مسترقه،و یا پنجهء ترفته(-دزدیده)مشهور است و جشن‌های پایان سال در این روزهاست»(مهشید فخرایی،7631:78) 2-«برای این پنج گاه،با همین نام‌ها و عناوین در خرده اوستا پنج نماز و سرود آمده که هر یک در هنگام ویژهء خودش تلاوت می‌شود. در نورولهء علیای سنجابی پنجهء خمیری زدن روی در ورودی خانه‌ها و سر گوسفندان برای در امان ماندن از چشم زخم حسودان و سفیدک نزدن‌ چشم گوسفندان انجام می‌شد(پژوهشهای میدانی نگارنده،فروردین 4831)رسم مالیدن‌ خمیر به پیشانی گاوها بین حشم‌داران مناطق دیگر ایران نیز معمول است و معمولا در آبان‌ ماه انجام می‌گیرد. این مورد هم از پیش‌بینی‌های عمومی است و خاص منطقه کرمانشاه نیست؛از جمله‌ مردم منطقهء طالقان نیز بر این باورند که در روزهای پنجه پیتک نباید بخوابند و حتی نباید چرت بزنند،برای اینکه تا آخر سال بی‌حال و چرتی خواهند بود. را چه به‌ صورت قرض و چه به‌عنوان هدیه یا کمک از خانه بیرون نمی‌دهند و این کار را بدیمن‌ می‌دانند و این مورد باوری عمومی است به‌گونه‌ای که در نورولهء علیای سنجابی در این پنج‌ روز از شیر و ماست گوسفندان به همسایه‌ها نمی‌دهند و معتقدند که سفیدی خانهء خود را نباید به دیگران داد چون برکت از خانه بیرون می‌رود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.