Skip to main content
فهرست مقالات

تاریخ پژوهش های فرهنگ مردم در ایران (3)

نویسنده:

(15 صفحه - از 178 تا 192)

کلید واژه های ماشینی : فرهنگ مردم، هدایت، ایران، قصه‌ها، پژوهش، تاریخ، موسیقی، نیرنگستان، دانش، فرهنگ مردم در ایران

خلاصه ماشینی:

"دربارهء چگونگی آغاز کار او،بویژه تقدم فعالیت‌های وی در زمینهء موضوع‌های فرهنگ‌ مردم و گردآوری آنها بر دانش فولکور،باید گفت که هدایت به‌عنوان یک اشراف‌زاده- همانگونه که پیش از این هم اشاره شد-از دو راه جبر جامعهء سنتی و نیز شیوهء پرورشی‌ فرزندان اشراف به دست دایه‌ها و همنشینی با کلفت‌ها و نوکرهای خانه‌زاد،از همان کودکی با فرهنگ مردم آشنا شد و آن‌گونه که از گفتگوهای خانوادگی آنها برمی‌آید،7وی دلباختهء لطافت‌های فرهنگ مردم بوده است و از سر ذوق به فراگیری آن پرداخته است. 32اگرچه در«نیرنگستان»،همچون دیگر نوشته‌های‌ هدایت،راوی،زمان و جغرافیای مواد گردآوری شده،روشن نیست،و یا اینکه به درستی‌ نمی‌دانیم این ویژگی گنجینهء مواد هدایت بوده است یا زیر نفوذ سنت نویسندگی آن روز، هنگام تدوین نهایی کتاب،نویسنده مجبور به حذف آنها شده است،ولی به استناد رهنمودهای گردآوری مواد فرهنگ مردم... البته با اینکه تا دورهء دوم زندگی‌ خود به آنچه از فرهنگ مردم پرداخته است،در حوزهء همین«هنر شفاهی»یا زبانی جای‌ می‌گیرد،ولی این بدان معنی نیست که هدایت آگاهانه قصد طرح چنین بحثی داشته است یا به چنین بینشی آگاه بوده است،بلکه به سبب تجربیات شخصی،ناخودآگاه به چنین ویژگی‌ برای فرهنگ مردم رسیده است. بر پایهء این توصیف،بویژه واپسین پارهء آن،باید گفت،چون منابع مطالعاتی هدایت، فرانسوی بوده‌اند،وی به‌طور جسته گریخته با مکتب«تاریخی جغرافیایی»آشنا شده و در پس‌زمینهء گفته‌های او دربارهء قصه و نیز دیگر موضوع‌های فرهنگ مردم به خطوط به نسبت‌ تاری از این مکتب می‌توانیم برسیم و سرانجام اینکه باید گفت در دورهء دوم با اینکه هدایت‌ به‌طور گسترده‌ای با مبانی نظری و جایگاه دانش فرهنگ مردم در جهان آشنا شد،ولی بر پایهء آنچه تا این مرحله ابراز داشته است،هیچ‌گاه از حوزهء«هنر شفاهی»فراتر نرفت،یعنی کاری که‌ در مرحلهء سوم بدان دست زد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.