Skip to main content
فهرست مقالات

مدارس فقه

نویسنده:

(8 صفحه - از 28 تا 35)

کلید واژه های ماشینی : فقه، مدرسه، بغداد، شیخ مفید، شیخ طوسی، سید مرتضی، شیعه، مدارس فقه، فقه شیعه، فروع

خلاصه ماشینی:

"(9) این سخنان ما را به عظمت کاری که شیخ طوسی‌ در زمینه فقه و اصول به آن دست یازیده است آگاه می‌سازد زیرا فقهای قبل از او فقط به فروع یاد شده در ضمن احادیث بسنده می‌کردند و از استخراج فروع جدید بر اصول روی گردان بودند،و به استنتاج احکام جدیدی‌ دلالت بالمطابقه نصوص خارج بود دست نمی‌زدند سبب فقهای سایر مذاهب،این خلاء و نقیصه را دستا خویش قرار داده زبان به طعن و انتقاد گشودند نارسائیها را نتیجه اعراض از رای و قیاس به حساب آورد لیکن شیخ طوسی کوشید تا بی‌اساس بودن(رای)را نماید و نیز گستردگی فقه شیعه و توان و قدرت آن دست یافتن به مسائل جدید و نو ظهور صریحا اعلام‌ وهم این که مدارک فقه امامیه هر فرع از فروع را(هرگز باشد)شامل می‌شود،و محقق فقیه،فرعی نمی‌یابد در اصول و احکام فقه امامیه محمل و مستندی نداشته باشد در ثانی،شیخ طوسی جمود فکری بعضی از فقیهان پیشین‌ را احساس کرده بود که آنها بیش از اندازه بر الفاظ دارند،به گونه‌ای که هر یک از ایشان هراس و وحشت‌ داشت از این که لفظی جای لفظ دیگر قرار گیرد،و کوشید تا این گونه جمود فکری را محکوم کرده، استنباط طرحی نو در اندازد البته با رعایت اصول و موازینی‌ که با منابع شرع به طور دقیق سازگاری داشته باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.