Skip to main content
فهرست مقالات

جهان تصوف

نویسنده:

(16 صفحه - از 49 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : تصوف، صوفی، اسلام، جهان تصوف، نفس، حق، مسیحیت، خدا، مذهب، صوفی اسلام

خلاصه ماشینی: "صوفیه نوابغ بزرگ جهانند روان‌شناسان و جامعه‌شناسان تصور کرده‌اند تصوف براساس تخدیر روحی‌ و فرونشاندن هیجانات درونی و بعبارت دیگر معلول یأس و حرمان و ناکامی است‌ این سخن جنبه‌های مختلفی دارد اگر منظور این باشد که این بزرگان دنیا و مافیها را سرابی بیش ندانسته و هر چیز را فانی و بی‌ثبات میدانستند و بحکم «انما المتاع‌ الدنیا لهو و لعب» دنیا و مقامات آنرا هیچ انگاشته و قابل اعتنا و توجه نمیدانند و بعبارت دیگر جهان و مقامات آنرا خیلی کوچکتر و حقیرتر از آن میدانستند که بخواهند برای بدست آوردن آن کوشش کرده مرتکب هر نوع عمل خلافی‌ شوند درست است،زیرا هدف آنها درهم شکستن بنیاد ظلم و ستم و بیدادگری ارباب‌ مناصب و دنیاطلبان جاهل بوده است و غرض آنها مسخره کردن کسانی است که‌ بمنظور لذات و تمتعات دنیا و بدست آوردن حطام دنیوی و تسلط یافتن بر اعراض و دماء بندگان خدا از هیچ نوع جنایت و خیانتی روگردان نبوده‌اند دنیا را برای خود خواهند و خود را برای دنیا،هدف منکوب کردن طاغیان و گردن‌کشان اجتماع بوده است با روش‌ بسیار دقیق و مؤثر هدف ریشه‌کن کردن بناهای زهادریائی و علماء دنیایی و تزویر و تباهی بوده است هدف تهذیب نفوذ انسانها و ارائه طریق حق و حقیقت بوده است‌ البته دواعی و اغراض مختلف است و وجه جامعی هم دارند و اگر منظور این باشد که چون دست این افراد بجائی نرسیده است در اثر فقر و فلاکت و غیره از تمتعات دنیوی محروم شده‌اند و یا برحسب موقعیت زمان و مکان دچار محظورات و گرفتاریهائی‌ شده‌اند و خود را در گیرودار زندگی مستاصل و بیچاره دیده‌اند ناچار و ناعلاج‌ بدنبال زهد و تقوی و بی‌اعتنائی بدنیا رفته‌اند و بعبارت دیگر تصوف و افکار صوفیانه‌ معلول بیچارگی و بدبختی و یاس و حرمان باشد سخنی بس گزاف و ادعائی نابجاست‌ زیرا از بررسی احوال و اوضاع و سوابق زندگی آنها فهمیده میشود که حقیقت غیر از این است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.