Skip to main content
فهرست مقالات

جهان تصوف

نویسنده:

(16 صفحه - از 49 تا 64)

کلید واژه های ماشینی : تصوف ،صوفی ،اسلام ،جهان تصوف ،نفس ،حق ،مسیحیت ،خدا ،مذهب ،صوفی اسلام ،خلق ،حقیقت ،تمدنهائی ،دین ،مکتب ،عاشق ،دنیا ،ذوق ،تصوف اسلامی ،روحی ،اصول اخلاقی ،اصول ،عدهء گویند صوفی ،دین اسلام ،اصول اخلاقی مسیحیت ،اسلام اصول اخلاقی ،خواه ،سر ذوعینین بودن مذهب اسلام ،بزرگترین صوفی اسلام ،تصوف اسلامی از تصوف

خلاصه ماشینی:

"صوفیه نوابغ بزرگ جهانند روان‌شناسان و جامعه‌شناسان تصور کرده‌اند تصوف براساس تخدیر روحی‌ و فرونشاندن هیجانات درونی و بعبارت دیگر معلول یأس و حرمان و ناکامی است‌ این سخن جنبه‌های مختلفی دارد اگر منظور این باشد که این بزرگان دنیا و مافیها را سرابی بیش ندانسته و هر چیز را فانی و بی‌ثبات میدانستند و بحکم «انما المتاع‌ الدنیا لهو و لعب» دنیا و مقامات آنرا هیچ انگاشته و قابل اعتنا و توجه نمیدانند و بعبارت دیگر جهان و مقامات آنرا خیلی کوچکتر و حقیرتر از آن میدانستند که بخواهند برای بدست آوردن آن کوشش کرده مرتکب هر نوع عمل خلافی‌ شوند درست است،زیرا هدف آنها درهم شکستن بنیاد ظلم و ستم و بیدادگری ارباب‌ مناصب و دنیاطلبان جاهل بوده است و غرض آنها مسخره کردن کسانی است که‌ بمنظور لذات و تمتعات دنیا و بدست آوردن حطام دنیوی و تسلط یافتن بر اعراض و دماء بندگان خدا از هیچ نوع جنایت و خیانتی روگردان نبوده‌اند دنیا را برای خود خواهند و خود را برای دنیا،هدف منکوب کردن طاغیان و گردن‌کشان اجتماع بوده است با روش‌ بسیار دقیق و مؤثر هدف ریشه‌کن کردن بناهای زهادریائی و علماء دنیایی و تزویر و تباهی بوده است هدف تهذیب نفوذ انسانها و ارائه طریق حق و حقیقت بوده است‌ البته دواعی و اغراض مختلف است و وجه جامعی هم دارند و اگر منظور این باشد که چون دست این افراد بجائی نرسیده است در اثر فقر و فلاکت و غیره از تمتعات دنیوی محروم شده‌اند و یا برحسب موقعیت زمان و مکان دچار محظورات و گرفتاریهائی‌ شده‌اند و خود را در گیرودار زندگی مستاصل و بیچاره دیده‌اند ناچار و ناعلاج‌ بدنبال زهد و تقوی و بی‌اعتنائی بدنیا رفته‌اند و بعبارت دیگر تصوف و افکار صوفیانه‌ معلول بیچارگی و بدبختی و یاس و حرمان باشد سخنی بس گزاف و ادعائی نابجاست‌ زیرا از بررسی احوال و اوضاع و سوابق زندگی آنها فهمیده میشود که حقیقت غیر از این است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.