Skip to main content
فهرست مقالات

رئالیسم

نویسنده:

(12 صفحه - از 50 تا 61)

کلید واژه های ماشینی : رئالیسم، هنر، بالزاک، اجتماعی، رئالیست، واقعیت، طبقه، انسان، داستان، رئالیستی

خلاصه ماشینی:

"وقتیکه‌ موپاسان در یک زندگی عشق و ازدواج و دیگر روابط خصوصی قهرمانان خود را توصیف‌ میکند بدون اینکه تغییراتی را که در وضع محیط حادث گردیده مانند انحطاط اشرافیت‌ در نظر گیرد و تشریح کند در حقیقت مسائل روانی را از مسائل اجتماعی منفک سازد و تاثیرات‌ متقابل را که میان این مسائل ظاهرا متفاوت وجود دارد ندیده می‌گیرد. در آثار بزرگ رئالیستی مانند رمانهای بالزاک و تولستوی مجالس مهمانی،اجتماعات‌ رسمی دادگاهها،میدانهای جنگ،صحنه‌های خیابان و غیره مناظر تصادفی بشمار نمی‌آیند این‌ صحنه‌ها در حقیقت وسیله آنند که افکار و مفاهیم صورت واقع پیدا کند و خود را همچون عوامل‌ محرکه‌ای می‌نمایانند که کیفیت وقوع حوادث و سرنوشت آدم‌های داستان را طرح می‌ریزند بواسطه پیوندهای درونی که میان آنها و شخصیت‌ها و زمینه داستان وجود دارد این صحنه‌ها از صورت تصویر محض و منظره تصادفی خارج می‌شوند و بشکل عناصر لازم زندگی قهرمانان‌ داستان در می‌آیند. یکی از تفاوت‌های عمده میان ناتورالیسم و رئالیسم اینستکه در هنر رئالیستی اندیشه تمام منعکس‌کننده جنبه‌های کامل و اساسی پدیده مورد مطالعه است حال‌ آنکه در ناتورالیسم(که برخلاف تصور برای حصول تصویرهای کامل تقلا میکند)اندیشه که‌ همچنین ناتمام است جنبه‌های اساسی و غیر اساسی را در یک ردیف قرار میدهد(صرف نظر از اینکه در بسیاری موارد موضوعات عادی و پیش پا افتاده خصوصیات بارز را تحت الشعاع‌ قرار می‌دهد. دیگر اینکه بایستی بینش هنری او از تمایلات ناتورالیستی منزه باشد،نویسنده‌ ناتورالیست توان فکری آنرا ندارد که سیر تکاملی پرفراز و نشیب واقعیت را تجزیه و تحلیل‌ کند و بکاوش عوامل نهفته‌ای که روابط آشکار اجتماعی به وجود آنها گواهی میدهد دست زند بدین‌ لحاظ وی همیشه زمینه فعالیت خود را به قشر زندگی محدود میکند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.