Skip to main content
فهرست مقالات

هستی

نویسنده:

(5 صفحه - از 34 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : هستی ،متقرر ،کلمه ،دریا ،عقل ،انوار ،معنی ،نفس ،اعتباری ،اصالت ،حقیقت ،خردان ،علم ،جهان ،عینی ،امری متقرر ،اصل ،امواج دریا ،متقرر در خارج ،اصطلاح ،اشیاء متقرر ،معنی منتزغ از متقرر ،وصف اشیاء ،بیان حال موجبه بودن ،چنانکه ،کلمه بموجب اصطلاح خاص ،امواج نور ،علت ،موضوع ،انوار منشعبه علت

خلاصه ماشینی:

"بهرطریق اگر اصطلاح خاص هم ایجاب کرده باشد که برای این کلمهء اصالت‌ موضوعی قائل شوند حس وحدت‌طلبی میان اشیاء جهان وجود،عامل مؤثری بوده است و بدین‌ جهت است که آنانکه برای وجود اصالتی موضوعی و عینی قائلند آنرا واحد دانند و ذومرابت‌ به شدت و ضعف و مشکک میدانند و مساله را مشائیون بدین‌ترتیب مطرح کرده‌اند که«کل‌ ممکن زوج ترکیبی له ماهیه و وجود»و بر آن شده‌اند که موجودات مختلف و متشتت دنیا هر یک‌ در حد ذات خود مرکب‌اند از دو امر که یکی را وجود نامیده‌اند و دیگریرا ماهیت در این‌جا نیز این بحث پیش آمده است که اگر اشیاء مختلف با تجزیه و تحلیل عقلی منحل بدو امر شوند و یا درواقع و نفس الامر هر چیزی دو چیز باشد در حال که در جهان عینی بمعنای ما که محسوس‌ است یک امر بیش نیست هر امری یک امر است نه دو امر و مشاهده و وجدان این امر را مسلم‌ میدارد مسأله اصالت وجود و ماهیت از همین‌جا سرچشمه میگیرد در این‌جا باشکالی برخورد کرده‌اند که هردو امر یعنی وجود و ماهیت نتوانند اصالت داشته باشند زیرا لازم میاید که‌ هر امری دو امر باشد متأصل و متقرر در خارج و این خلاف وجدان و شهود و حس است گرچه‌ ممکن است ادعا کرد که در نفس الامر یعنی خارج از حس و حواس ما هر امری دو امر باشد و حواس ما ناقص است و دو امر را یک امر می‌بیند لکن این مطلب را نباید فراموش کرد صحبت‌ ما در مورد علم و اطلاع و آگاهی خودمان میباشد و قضاوت ما در مواردی است که در اختیار ما باشد و در معلومات خودمان باشد و کاری بآنچه دست‌رسی بدان نداریم نمیتوانیم داشته‌ باشیم بر فرض که قبول نمائیم که امور در نفس الامر وضعی دارند که در اختیار ما نیست و خارج‌ از حدود علم و معلوم ما است و بهرطریق و ترتیب گفته‌اند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.