Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه اخص

نویسنده:

(15 صفحه - از 35 تا 49)

کلید واژه های ماشینی : احتجاج ،برهان ،حجت ،قرآن ،عقل ،خدا ،استدلال ،شرع ،دعوت ،حدیث ،هدی ،تحدی ،انبیاء ،جدل ،دانش ،علم ،اصول ،دلیل ،مراحل عمومی استدلال مطلق ،مطلق ،قانون ،نظری ،کتاب ،کلام ،حقیقی ،قضایای عمومی ،برهان و احتجاج برهان ،خصلت ،قرآن و حدیث ،قضایای عمومی عقل عملی

خلاصه ماشینی:

"دعوت به برهان،از سوی داعیان حنیف و از برهان،از سوی مدعیان غیرحنیف،بهتر دلیل بر درستی و حقانیت انبیاء و اوصیاء(ع)بود و قرآن بر این خصلت بسی تأکید و اصرار دارد پس برهان،پدیده‌ای است عقلی و همگی‌ و ابطال ناپذیر،و به همین دلیل بر طبق‌ یاد شده،از جمله پذیرفته‌های اساسی‌ است. و اینک شرحی فشرده از مراحل احتجاج به‌ ترتیب ذیل که در جاهائی که سیر بحثی ایجاب‌ کند با نظر به چندی و چونی انطباق آنها بر متون‌ دینی همراه می‌باشد: * الف:ردهء مراحل عملی احتجاج: / 1-بردباری: این نخستین مرحله و گذر احتجاج است که‌ نادیده انگاشتنش انتقال به دیگر مراحل را دشوار و همراه آفت و آسیب می‌کند. عقل عملی می‌گوید:احتجاج‌ -به مفهوم حقیقی-سزاوار این نام است که‌ مدرکها و دلیلهای واقعی استناد کند،نه اینکه‌ در هم کوفتن طرف هر گونه تر و خشکی را به‌ مدرک ردیف کند. در قرآن به فراوانی از مسأله حجت و احتجاج یاد شده،و هماره دارا بودن دلیل و حجت‌ را،از خصلتهای اساسی دعوت فرستادهای خدا بر شمرده است. تحدی یاد شده،از آن جهت بسیار عظیم‌ شگفت‌آور است که بر اساس تمامی دستگاه‌ و دانش است آنچه از آن برمی‌آید این است‌ همه قرآن و همه آیات خدا با دستگاه برهان‌ حجت مطابقند. از این بیان،بروشنی برمی‌آید که هر چه به‌ آیات خدا مرتبط است-که دعوت انبیاء(ع)و اوصیاء(ع)از آنجمله است-دارای حجت و سلطان یقینی و انکارناپذیر است،بطوری که‌ هیچ راهی برای مجادله و گفتگو در آنها نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.