Skip to main content
فهرست مقالات

پیرامون نقد تهافت غزالی

نویسنده:

(25 صفحه - از 30 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : تجرد ،عقل ،حق ،ملائکه ،روایات ،نفس ،تجرد نفس ،نقل ،مجلسی ،جسم ،نور ،ولایت ،روح ،حدیث ،ذاتی ،شئ ،حقایق ،مجرد ،کتاب ،انسان ،ذکر ،تجرد روح ،ماده ،تجرد ملائکه به تجرد عقلانی ،اهل بیت ،تجرد ملائکه ،عالم ماده ،زمان ،تجرد عقلانی ،مقام تجرد عقلانی

خلاصه ماشینی:

"» باید عرض کنم:اگر کلیهء حکما و عرفا،دست به دست‌ یکدیگر بدهند،عاجزند از اینکه در وصف مخلوق اول و نحوهء ؟؟؟او با اشیا و صحف و اقلام وجودی و حقایق ملک‌ ؟؟؟و نحوهء ارتباط آن با نفوس انسانیه این قسم موجز مختصر و مفید جامع الاطراف،سخن بگویند،چه آنکه آن‌ ؟؟؟به اعتبار باطن ولایت محیط بر قلم اعلا است‌ نحوهء ارتباط آن با خلایق را به علم بسیط حضوری‌ ؟؟؟فرموده است و از شهود خود اخبار فرموده است که‌ ؟؟؟من بایعه،صلوات الله علیه،العقل الاول»این روایت‌ ؟؟؟از چهرهء روایات عقل مذکور در کافی برداشته است، ؟؟؟آنکه نبوت آن حق ثانی،ازلی و ابدی است و جمیع انبیا ؟؟؟آن وجود بی‌همال و ولایت کلیهء اهل بیت او اخذ ؟؟؟می‌نمایند و رئیس ارباب عرفان از علی(ع)به«اقرب‌ ؟؟؟الی رسول الله امام العالم و سر الانبیاء و الاولیاء ؟؟؟تعبیر»کرده است و عقل،اول تعین حقیقت‌ المحمدیه البیضاء و العلویة العلیاء است. زاده ثانیست احمد در جهان‌ صد قیامت خود از او گشته عیان بهر آن گفت آن رسول خوش پیام‌ رمز موتوا قبل موت یا کرام ما را ز جام بادهء گلگون خراب کن‌ زان پیشتر که عالم فانی شود خراب هر که امروز معاینه رخ دوست ندید طفل راهیست کو منتظر فردا شد اما مسألهء قدم و حدوث و قدم فیض و بطلان تعدد قدما از این قرار است:وجوب ذاتی و قدم ذاتی اختصاص به حدوث‌ دارد و اهل معرفت گویند انسان کامل محمدی و وارثان‌ او(علیهم السلام)از کلیهء اسما و صفات حق که فروع؟؟؟ اسما،در هزار اسم یا بیشتر ذکر گردیده،؟؟؟ دارند،ولی بنحو مظهریت،غیر از قدرت‌ ذاتی وجوب ذاتی که از مختصات حق تعالی‌ می‌باشد و مظهر نمی‌پذیرد،و حق به اعتبار 1 l ؟؟؟به الوهیت و وحدانیت به اسم اعظم«الله»مظهر حدی طلب نماید که منشأ ظهور کلیه اسما و صفات‌ ؟؟؟،و آن مظهر واحد،حقیقت محمدیه است به فتح الله‌ ؟؟؟یختم علیه صلوات الله."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.