Skip to main content
فهرست مقالات

شورا در حکومت و تقنین (3)

نویسنده:

(12 صفحه - از 130 تا 141)

کلید واژه های ماشینی : شوری، شورا، حکومت، خلافت، پیامبر، اسلام، مشورت، اهل سنت، امام، خدا، مردم، رسول خدا، شیعه، امامت، حکومت پیامبر اکرم، احکام، امر خلافت و رهبری، شورا در حکومت، حاکم، خداوند، اهل حل و عقد، پیامبر اکرم ( ص )، انتخاب، شوری بینهم، امر تعیین حاکمان اسلامی، حکومت و تقنین، اختلاف، امرهم شوری، تفسیر، جامعه

خلاصه ماشینی: "و اما در مورد جانشینان پیامبر،بین تفکرات سیاسی شیعه با اهل سنت تفاوت چشمگیری وجود اهل سنت قائلند که شورا فی الجمله در تعیین جانشینان پیامبر می‌تواند دخالت داشته باشد و برای اثبات خودشان علاوه بر تمسک به بعضی از آیات و روایات،به شورایی که خلیفۀ دوم جهت تعیین خلیفۀ سوم تشکیل داد اشاره می‌کنند و آن را به عنوان عمل صحابی،حجت می‌دانند ولیکن شیعه معتقد است همان گونه که حکومت خود پیامبر از طرف خدای متعال،مشروعیت و اعتبار پیدا کرده،حکومت ائمه نیز چنین بوده است و مسلمین نه تأثیر و نفوذی در تعیین و برگزیدن ایشان دارند و نه می‌توانند در خصوص ولایت و حکومتشان چون و چرا کنند،بلکه پیامبر به فرمان خداوند متعال ائمه را -با صرف نظر از سایر شئون امامت-به عنوان ولی امر مسلمین و متصدی تدبیر و ادارۀ جامعه تعیین کرده است و در نتیجه،عزل و نصب ائمه و نیز مشروعیت و اعتبار بخشیدن به رهبری و یا نفی آن به دست مردم نیست،چنانکه از آیۀ{/و ما کان لمؤمن و لا مؤمنة اذا قضی الله و رسوله امرا ان یکون لهم الخیرة/}4می‌توان این مطلب را استفاده کرد،هر چند اهل سنت نیز قاعدۀ کلی کلی مذکور در صدر این آیه را پذیرفته‌اند و معتقدند هیچ مؤمنی حق ندارد اوامر و نواهی الهی و پیامبر را نقض کرده و بی اعتبار سازد ولی اختلاف آنان با شیعه اختلاف صغروی است،یعنی آنها معتقدند که خدا و پیامبر کسی را به جانشینی منصوب نکرده‌اند و این کار به عهدۀ امت اسلام واگذار شده است،ولی شیعه معتقد است که همۀ ائمۀ معصومین منصوب از طرف خداوند هستند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.