Skip to main content
فهرست مقالات

نقد تهافت غزالی

نویسنده:

(28 صفحه - از 36 تا 63)

کلید واژه های ماشینی : اراده ،حق ،قدر ،فعل ،ذات ،روایات ،مشیت ،عقل ،علم ،کلام ،نقل ،ولایت ،اسلام ،صفات ،نفس ،کتاب ،عین ،قدرت ،فهم ،آقا میرزا ،اختیار ،اسماء ذات و اسما صفات ،اسماء افعال ،حقیقت ،شاء ،اسم ذات ،صفت فعل ،ذات حق ،علم حق عین ذات ،آقا شیخ

خلاصه ماشینی:

"مخالفان فلسفه روح کلام حکما را نیافته‌اند نگارنده در مقام نقد مطالب تهافت از مرحوم مجلسی‌ و صاحب ابواب الهدی مطالبی نقل می‌کنیم،تا معلوم شود که این جماعت مطالب حکما و عرفا را مس نکرده‌اند،چه‌ حکمت و عرفان درست باشد یا باطل و حقیر اعتقاد ندارد که فلسفه صورت مخالف با کتاب و سنت به خود گرفته‌ باشد،و فلاسفه اسلام برای کوبیدن اسلام،تظاهر به اسلام‌ کنند!و ما روایات و آیات دالهء بر بقاء انسان بعد از مرگ و تجرد نفوس از ماده را نقل می‌کنیم و همچنین دیگر مباحث‌ مربوط به عقائد را که ابو حامد نقل کرده و مرحوم مجلسی‌ و میرزای اصفهانی در آن مسأله بحث کرده‌اند نقل‌ می‌نمائیم و بدون تعصب به مباحث ادامه می‌دهیم. برخی از متکلمان عامه قائل به حدوث‌ اراده و اشاعره قائل به زیادتی اراده بر ذات بودند،و از جواب حضرت رضا(ع)،به عمران صابی معلوم می‌شود که‌ اهل بیت مطلقا صفت زات را عین کلیهء صفات کمالیه‌ دانسته و به تعبیر مبارکشان مبدأ خلاق را احدی الذات‌ واحدی المعنی دانسته‌اند«اما الواحد فلم یزل واحدا لا شی‌ معه بلا حدود و اعراض» محل استشهاد ما این قسمت از فرموده امام،ارواحنا فداه،است د رجواب عمران«علم بضمیر ام بغیر ذلک»امام‌ فرماید: «اذا علم بضمیر هل تجدبدا من ان تجعل لذلک‌ الضمیر حدا ینتهی الیه المعرفة الی ان قال علیه السلام:ان‌ الواحد لا یوصف بضمیر و لیس یقال له اکثر من صنع..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.