Skip to main content
فهرست مقالات

رأی گرایی در اجتهاد

نویسنده:

(14 صفحه - از 9 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : اجتهاد ،رأی ،اهل سنت ،رأی گرایی در اجتهاد ،رسول خدا ،سنت ،حکم ،تشریع ،خدا ،پیامبر ،روایت ،کتاب خدا و سنت رسول ،حدیث ،احکام شرعی ،اسلام ،رسول خدا ( ص ) ،کتاب ،نص ،تأویل ،اجتهاد به معنای رأی ،سنت رسول خدا ،رأی و تفکر شخصی ،راه رأی و تفکر شخصی ،فقیهان جامعه اهل سنت ،اجتهاد از راه رأی ،فقهای جامعه اهل سنت حدیث ،جامعه اهل سنت ،استنباط احکام شرعی ،فقهای اهل سنت ،رسول خدا مصدر تشریع حکم

خلاصه ماشینی:

"2-از نظر دلالت،نیز استناد به این روایت مورد اشکال است،زیرا که اجتهاد به معنای تشریع و جعل حکم‌ برای مسائل جدید از راه رأی و تفکر شخصی،در زمان‌ رسول خدا معهود و مصطلح نبوده و کاربردی نداشته است، چرا که با وجود پیامبر(ص)نیازی به آن نبوده است که‌ شخصی چون مغاذ با دسترسی داشتن به پیامبر به رأی و نظر شخصی خود حکم کند،در جایی که شناخت احکام و وظایف دینی در همهء ابعاد آن به سادگی و سهولت با مراجعه به پیامبر انجام می‌گرفت و حتی با کمال آسانی در مسائلی که برای آنها در بعد علمی،دینی،اخلاقی، اجتماعی،اقتصادی،حقوقی،کیفری،تجارتی،زراعتی و غیر اینها که پیش می‌آمد می‌توانستند به تعلیم یافتگان‌ مکتب پیامبر که تعالیم الهی و وحی را بدون واسطه شنیده‌ بوند مراجعه نمایند و پاسخ کامل دریافت دارند،با این‌ وصف چه زمینه‌ای برای اعتماد به رأی و تفکر شخصی وجود داشته است؟! پیامدهای مضمون حدیث معاذ پیامدها و مفاسد این حدیث به شرح زیر است: الف-حکمی که مجتهد از طریق رأی و تفکر شخصی‌ به دست آورده،اگر حکم شرع و قانون الهی تلقی شود، معنایش این است که همه کسانی که از راه رأی اجتهاد می‌کنند،هر کدام به تنهائی حائز مقام تشریعند و در جایگا شارع نشسته‌اند!در حالی که قبول این معنا نه‌ ممکن است و نه معقول!زیرا مصدر تشریح و حکم به‌ مقتضای ادلهء قطعی فقط خداست نه غیر آن،و هرگز حکم و قانونی شرعی تلقی نمی‌گردد،مگر آنچه را که او تشریع‌ کرده باشد،و حتی رسول خدا مصدر تشریع حکم نیست، و اینکه به عقیده گروه زیادی از بزرگان و جامعه اهل سنت‌ پیامبر گاه خود اجتهاد می‌فرمود و در پاره‌ای از موضوعات و مسائل بر طبق رأی خود تشریح حکم می‌کرد و حدیثی هم از آن حضرت در این زمینه نقل نموده‌اند، صحت ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.