Skip to main content
فهرست مقالات

ارتباط حکمت عملی با حکمت نظری

نویسنده:

(19 صفحه - از 32 تا 50)

کلید واژه های ماشینی : حکمت، حکم، عقل، ارتباط حکمت عملی با حکمت، هستی، بایدها، نظری، ایدئولوژی، انسان، خدا

خلاصه ماشینی:

"ثانیا:چگونه پس از کاوشهای عقل نظری و هستی‌ شناسی،مانند:خدا هست،انسان دارای نفس مجرد است، استنتاج می‌شود که«باید»خدا را پرستش کرد و چنین‌ و چنان کرد،آیا این استنتاج«باید»از«هست»بخصوص به‌ شکل قیاس برهانی قابل توجیه است؟ در پاسخ اشکال نخست مطالبی را یادآور می‌شویم: 1-نخستین مؤاخذه‌ای که متوجه سخن این فیلسوف- مطابق ترجمه‌ای که در اختیار ما هست-می‌باشد این است‌ که وی«قضیه»را معادل«کلام تام»گرفته و آنرا شامل‌ جمله«انشائی»نیز گرفته است،در حالی که جمله انشائی‌ از اقسام«کلام تام»می‌باشد،نه از اقسام قضایا،«کلام تام» بر اخباری و انشائی منقسم می‌گردد،در حالی که«قضایا» فقط اخباریات را در بر می‌گیرد،نه انشائیات و باید و نبایدها از مقولهء انشاء می‌باشند نه اخبار و اگر گاهی گفته‌ می‌شود«قضایای انشائی»به خاطر غفلت از اصطلاح‌ منطقیها است. پاسخ اشکال دوم: درباره کیفیت«استنتاج»تکالیف از توصیفها،مشروح‌ سخن همان بود که قبلا بیان کردیم و بار دیگر به گونه‌ای‌ فشرده یادآور می‌شویم: اگر ما در زمینه مسائل مربوط به جهان بینی و هستی‌شناسی یک رشته قضایای بدیهی را داریم که بدون‌ اعتماد بر آنها قادر به نیل به شناخت جهان و کشف حقائق‌ هستی نیستیم،همچنین در زمینهء مسائل مربوط به‌ ایدئولوژی نیز یک رشته داوریهای بدیهی و بایدها و نبایدهای کلی و مادر داریم که عقل و فطرت انسان بر صحت آنهاگواهی می‌دهد،و با توجه به همین بایدهای‌ کلی و بدیهی عقلی است که بایدهای شرعی نیز الزام آور می‌شوند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.