Skip to main content
فهرست مقالات

نقد تهافت غزالی

نویسنده:

(24 صفحه - از 51 تا 74)

کلید واژه های ماشینی : ذات ،حق ،صفات ،معلول ،عقل ،کلام ،امام ،فعل ،شئ ،روایت ،علم ،حقیقت ،کتاب ،ذات حق ،اطلاق ،علت ،ذکر ،زمان ،آقا میرزا ،اصول ،علم کلام ،اسماء ذات ،اسم صفات کمالیه حق ،اطلاق شئ بر ذات حق ،صفات کمالیه ،آقا میرزا علی‌اکبر ،موجود ،اسماء و صفات ،امام صادق ( ع ) ،عالم ماده

خلاصه ماشینی:

"آیت الله خمینی(ادام الله حراسته)،از ذات تعبیر به‌ اسم مستأثر نموده‌اند و آنچه فرموده‌اند بهترین بیانی است‌ که با توضیح بیشتر در بعضی آثارشان افادت فرموده‌اند و نگارنده در مقام شرح فرمودهء آنجناب عرض کرده‌ام،همین‌ تعبیر به اسم مستأثر نیز از باب تغیر،اگر چه اجمالی باشد از ذات غیر متعین حکایت نکند و بین مسمی و اسم جهت‌ حکایت وجود دارد،در حالی که لا یمکن التعبیر عن الذات‌ باسم و رسم و اشاره لا نه غیب محض و مجهول مطلق یعبر عنه‌ بالا حدیة الذاتیة المقدسة عن التنزیه و التشبیه بناء اعلی‌ لمشرب الا علی و هذه التعبیرات ایضا،تعبیرات تصدر عن‌ ضیق الخناق و قصور العبارات عن الحقیقة،اگر چه مرادشان از اسم مستأثر نیز به آنچه که ذکر شد برگردد که: کسی ندانست که منزلگه معشوق کجاست‌ آنقدر هست که بانگ جرسی می‌آید اسماء مستأثره بر چند قسمند:قسمی که خارج از نسب و اضافات خلقیه است و قسمی بر انسان کامل محمدی‌ ظاهر شود و قسم دیگر مستأثر به حسب ظهور علمی و عینی‌ می‌باشد و بر احدی ظاهر نشود مگر بعد از تحقق و ظهور عینی در عالم شهادت«و منه البداء» امام صادق(ع)در ذیل حدیث مذکور فرموده‌اند: «و هو متعال نافذ الا رادة و المشیة(المشیئة)فعال لما یرید» در روایت کریمه تصریح به نفوذ اراده و مشیت ذات در مراتب و درجات خلقیه شده است،لفظ هو،اشاره به ذات‌ است که متصف است به اسم احد و واحد،الله،اول و آخر، ظاهر و باطن«قل هو الله احد..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.