Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه اخص

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : اصل عدم تناقض، فلسفه، اصل دلیل کافی، اصل، هوهویت، دلیل کافی، اصل هوهویت، حدوث، گزاره، اصل جهت کافی، ذاتی، برهان، واجب، نفس‌الامر، تسلسل، تفسیر، جهت کافی با اصل هوهویت، مطلق، اصل دلیل کافی در فلسفه، طبیعت، قضیه، الف، ضرورت، حوزه اصل هوهویت، دلیل کافی مطلق، علت، فلسفه اخص، اصل هوهویت از عدم تناقض، عین، دیدگاه

خلاصه ماشینی: "این پرسشها بدین شمارند: 1-آیا حوزه دلیل کافی،حوزه‌ای نامحدود است؟ 2-آیا تمایزی بنیادی در نظر او میان علت کافی و دلیل‌ کافی هست؟و اگر هست،مایه و ملاک آن چیست؟ 3-آیا شدنی است که دلیل کافی در مرحله‌ای از نفس الامر عین خود باشد و به گونه‌ای مطلق و سره و ناب، تفسیر گردد؟ 4-میانه و نسبت اصل مذکور با اصل عدم تناقض از چه‌ سنخ است؟ 5-گوهر بنیادین و مایه و ملاک دلیل کافی چیست؟ 6-شاخه‌ها و مشتقات این اصل کدامند؟ 7-پیوند و رابطه این اصل با مساله حدوث و قدم چگونه‌ است؟ 8-علم و مشیت و دیگر مشتقات هستی چه میانه و نسبتی با اصل یاد شده دارند؟ 9-آیا این اصل با اصل هوهویت(خودهمانی)یکی‌ است یا نیست و اگر نیست چه میانه‌ای با آن دارد؟ 10-آیا طبیعت دلیل کافی طبیعتی یکتا و مطلق است‌ یا نیست؟و آیا می‌شود چند دلیل کافی وجود داشته باشد یا چنین چیزی محال است؟ * بر پایه این پرسشها که در نظرگاه ما از دلیل کافی منظور گردیده و به تفسیر آمده،نظریه ما در زمینه این اصل به‌ خوبی آشکار می‌شود و با پاسخهای مثبت و منفی یا سکوت‌ از پاسخ در فلسفه لایب نیتس،تمایز نظریه نگارنده از نظریه‌ لایب نیتس،نمایان می‌گردد. بنابراین،پاسخ به پرسش چهارم-که درباره نسبت‌ اصل جهت کافی با اصل عدم تناقض است-در چند فراز کوتاه آسان نیست،ولی ارائه برخی از نشانه‌ها به شرح زیر دشوار نمی‌نماید: تفسیر نسبت دو اصل یاد شده اصل عدم تناقض در دو حوزه نگریسته می‌شود:نخست، حوزهء وجوب ذاتی اطلاقی است،در این حوزه در منظرهء نفس الامر با اصل جهت کافی یگانه و متحد است،گو اینکه‌ در متن تقرر منطقی،جدا و متمایز از آن می‌باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.