Skip to main content
فهرست مقالات

جایگاه اجتهاد

نویسنده:

(13 صفحه - از 3 تا 15)

کلید واژه های ماشینی : اجتهاد ،مسح ،تیمم ،حکم ،وجوب ،ارجل ،باء ،عطف ،خدا ،حدیث ،روایت ،دلالت ،وجوب مسح ،مالکیان ،وجوب شستن ،نقل ،ارجلکم ،کلام ،وجوب مسح دستها در تیمم ،وجوب مسح ارجل ،مسح دستها در تیمم ،شافعیان ،مسح سر در وضو ،وجوب مسح سر در وضو ،وجوهکم ،اصل وجوب مسح سر ،اصل وجوب مسح ،اختلاف فتاوای فقهای مذاهب اسلامی ،اصل وجوب شستن دستها ،اصل وجوب مسح دستها

خلاصه ماشینی:

"حنفیان و بعضی از اصحاب مالک گفته‌اند:مسح‌ مقداری از سر-هر جای سر باشد-کفایت می‌کند،و بنابر نقل ابن رشد قرطبی در کتاب بدایة المجتهد(ج 1،ص‌ 12)شافعیان نیز آن نظر را برگزیده‌اند،ولی میان آنها در وجوب مسح گوشها با آب جدید،اختلاف است. در این هنگام آیه از نظر دلالت بر مراد،یعنی‌ لزوم شستن ارجل در وضو مانند«وجوه»و یا مسح آنها مانند«روس»مجمل می‌شود،که در آن صورت باید به‌ مرجح خارجی رجوع گردد و آنچه فقهای جامعهء اهل سنت‌ بر آن اعتماد نموده‌اند صلاحیت برای ترجیح ندارد. 7-مسح صورت در تیمم بعضی از فقهای شیعه و جامعه اهل سنت بر این عقیده‌اند که‌ اصل وجوب مسح صورت در تیمم از ظاهر آیه مبارکهء «و امسحوا بوجوهکم» استفاده می‌شود و لذا این مورد در موضع اجتهاد نیست،زیرا،دلیل آن از نظر سند و دلالت‌ تمام و حکم مستفاد از آن مسلم و قطعی است و از این رو فقهای اسلامی در وجوب مسح آن اختلاف نکرده‌اند،اما در دلالت آن بر مقداری از صورت که باید مسح گردد،به علت‌ قطعی نبودن،بین آنان اختلاف شده است. » دوم-اختلاف اخبار،زیرا از برخی احادیث که از طرق جامعه اهل سنت و شیعه نقل شده چنین استفاده‌ می‌شود که در تیمم،مسح پشت دو دست کفایت می‌کند، مانند:روایتی که از پیامبر در بدایة المجتهد(ج 1 ص 69) نقل شده که فرمود:«انما یکفیک ان تضع بیدیک ثم تنفخ‌ فیهما ثم تمسح بها و جهک و کفیک»و از برخی روایات‌ استفاده می‌شود که در تیمم مسح پشت دو دست کفایت‌ نمی‌کند،بلکه باید تا آرنجها مورد مسح قرار گیرد،مانند: روایتی که از پیامبر در همان کتاب نقل شده است که‌ فرمود:«و ان تمسح بیدیک الی المرفقین»باید دو دست‌ خود را تا آرنجها مسح کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.