Skip to main content
فهرست مقالات

بحثی درباره تفسیر التبیان

نویسنده:

(12 صفحه - از 80 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : تبیان ،شیخ طوسی ،تفسیر تبیان ،تفسیر ،کلمه ،آیهء ،تفسیر تبیان شیخ طوسی ،شیخ طوسی ذیل تفسیر آیات ،شیخ طوسی در تفسیر تبیان ،قرآن ،بیان ،مفسر ،فعل ،علم ،جمع ،مال ،وزن ،حجر ،متشابه ،شیخ طوسی وزن کلمات ،شیخ طوسی میان کلمات ،اصل ،ذیل آیه ،مأخذ سابق ،اهمیت تفسیر تبیان ،شیخ طوسی مفسری ،شیخ طوسی در باب کلمات ،قرآن مجید ،وزن کلمات ،بحث از آیه

خلاصه ماشینی:

"(29) شیخ طوسی،در بحث از آیهء: «و لقد مکناکم فی الارض‌ و جعلنا لکم فیها معایش قلیلا ما تشکرون» (آیه 9/اعراف)در باب وزن فعایل همچون معایش و فعائل مانند مصائب،بحث‌ صرفی بسیار جالبی را طرح کرده و گفته است:کلمهء معایش به اعتقاد تمام نحویان باید با یاء تلفظ شود نه با همزه،زیرا اصل کلمه،اجوف یائی است و از ماده«عاش- یعیش»می‌باشد و با کلمهء اوائل و یا مثلا مدائن که همزه در آنها زائد است،متفاوت می‌باشد و نیز با کلمهء مسائل که‌ همزه در آن اصلی است فرق دارد. » (آیهء 68/اعراف)شیخ طوسی به تفاوت میان‌ دو واژهء عجب و عجب اشاره کرد و گفته است:«ان العجب‌ بضم العین-عقد النفس علی فضیلة لا ینبغی ان یعجب منها السبب لها،و لیس کذلک العجب لانه قد یکون حسنا»(44) و نیز در ذیل بحث از آیه: «اتبعوا ما انزل‌ الیکم من ربکم و لا تتبعوا من دونه اولیاء... » (آیهء 35/بقره)ضمن اینکه معنای جنت را بیان کرده و گفته‌ است:«الجنة هی بستان من بساتین الدنیا،لان جنة الخلد لا یصل الیها ابلیس و وسوسته»(60)و جنت در آیه را در همین دنیا دانسته و از باغهای این جهانی برشمرده و نیز به‌ کلمه زوج هم اشاره کرده و گفته است:بدون تاء،افصح‌ است و از قول مبرد شعر: و اراکم لدی المحاماة عندی‌ مثل صوت الرجال للازواج را بعنوان شاهد مثال آورده و واژه ازواج را جمع زوج‌ دانسته."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.