Skip to main content
فهرست مقالات

بحثی درباره تفسیر التبیان

نویسنده:

(12 صفحه - از 80 تا 91)

کلید واژه های ماشینی : تبیان، شیخ طوسی، تفسیر تبیان، تفسیر، کلمه، آیهء، تفسیر تبیان شیخ طوسی، شیخ طوسی ذیل تفسیر آیات، شیخ طوسی در تفسیر تبیان، قرآن

خلاصه ماشینی: "(29) شیخ طوسی،در بحث از آیهء: «و لقد مکناکم فی الارض‌ و جعلنا لکم فیها معایش قلیلا ما تشکرون» (آیه 9/اعراف)در باب وزن فعایل همچون معایش و فعائل مانند مصائب،بحث‌ صرفی بسیار جالبی را طرح کرده و گفته است:کلمهء معایش به اعتقاد تمام نحویان باید با یاء تلفظ شود نه با همزه،زیرا اصل کلمه،اجوف یائی است و از ماده«عاش- یعیش»می‌باشد و با کلمهء اوائل و یا مثلا مدائن که همزه در آنها زائد است،متفاوت می‌باشد و نیز با کلمهء مسائل که‌ همزه در آن اصلی است فرق دارد. » (آیهء 68/اعراف)شیخ طوسی به تفاوت میان‌ دو واژهء عجب و عجب اشاره کرد و گفته است:«ان العجب‌ بضم العین-عقد النفس علی فضیلة لا ینبغی ان یعجب منها السبب لها،و لیس کذلک العجب لانه قد یکون حسنا»(44) و نیز در ذیل بحث از آیه: «اتبعوا ما انزل‌ الیکم من ربکم و لا تتبعوا من دونه اولیاء... » (آیهء 35/بقره)ضمن اینکه معنای جنت را بیان کرده و گفته‌ است:«الجنة هی بستان من بساتین الدنیا،لان جنة الخلد لا یصل الیها ابلیس و وسوسته»(60)و جنت در آیه را در همین دنیا دانسته و از باغهای این جهانی برشمرده و نیز به‌ کلمه زوج هم اشاره کرده و گفته است:بدون تاء،افصح‌ است و از قول مبرد شعر: و اراکم لدی المحاماة عندی‌ مثل صوت الرجال للازواج را بعنوان شاهد مثال آورده و واژه ازواج را جمع زوج‌ دانسته."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.