Skip to main content
فهرست مقالات

از خوانندگان

(5 صفحه - از 100 تا 104)

خلاصه ماشینی:

"(مهر تابان/19) پس هنگامی که بعد از سالیان فراوان همنشینی باز هم تفاوتهای‌ فراوانی بین دو عالم جلیل القدر هم مسلک باشد،آیا وجود چند مکاتبه‌ می‌تواند همفکری مرحوم کاشف دزفولی را با حکیم بید آبادی به‌ اثبات برساند؟ 4-نویسندهء محترم فرموده‌اند:«ما وقتی به تاریخ زندگانی‌ مرحوم آقا سید علی شوشتری نظر می‌افکنیم،کسی را نمی‌یابیم که‌ شیخ و پیر طریق وی باشد،بلکه فقط چیزی که بطور مشخص مشاهده‌ می‌شود،این است که آقا سید علی،نخست از علمای ظاهر و متبحر در فقه و اصول و دیگر علوم دینی بوده و در شهر شوشتر قضاوت‌ می‌نموده،روزی بر اساس حادثه‌ای با شخص جولاه که مجهول الحال است برخورد نموده و در پی آن به نجف اشرف هجرت کرده و آن‌ می‌شود که اکنون نیز آثارش در نفوس مستعد موجود است». 6-اگر مرحوم شوشتری به یک واسطه ارادت معنوی به‌ صدر الدین کاشف می‌رسیده است،این واسطه کیست؟و اگر او به‌ ارشاد رسیده بود رفتن مرحوم شوشتری به نجف برای چه بوده است؟ و آیا می‌توان گفت که این واسطه همان ملا قلی جولاه بوده است یا نه؟ 7-اگر همانطور که عده‌ای از جمله استاد صدوقی سها گفته‌اند: ملا قلی مستقیما به توسط امام حجت بن الحسن العسکری(ع)مدارج‌ سلوک را طی نموده و ملا قلی،مرحوم شوشتری را تربیت کرد و آخوند ملا حسینقلی همدانی شاگرد خلف مرحوم شوشتری-که با تلاش وسیعی حدود 300 ستارهء درخشان به آسمان عرفان و اخلاق‌ تحویل داد-را آیا می‌توان سرسلسلهء عرفای معاصر از غیرطریق‌ سلسلهء ذهبیه و مرحوم بید آبادی را نیز می‌توان سرسلسلهء عرفای‌ معاصر از طریق سلسله ذهبیه دانست یا خیر؟ مشهد-احمد بانپور پاسخ به یک نقد ابتداء لازم می‌داند از آقای دکتر سید محمد علی سجادیه صمیمانه‌ تشکر و قدردانی نماید که علی‌رغم شغل و تخصصشان(شنیده شد ایشان چشم‌پزشک هستند)نسبت به مسائل فلسفی و عرفانی حساس‌ هستند،بطوری که مطالعهء مقالهء«در جستجوی کمال مطلق» اینجانب-مندرج در شمارهء 9 کیهان اندیشه-سؤالاتی را در ذهن‌ ایشان برانگیخته که در شماره 11 چاپ شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.