Skip to main content
فهرست مقالات

اصول عامه در فلسفه اخص

نویسنده:

(16 صفحه - از 23 تا 38)

کلید واژه های ماشینی : فلسفه ،عقل ،خدا ،اصل ،خرد ،منطق ،شناخت ،ذات ،تفسیر ،گواه ،مرحله ،هستی ،دیالکتیک ،نقد ،بینش ،ضرورت ،شناخت خدا ،اصول عامه در فلسفه اخص ،قانون ،گمان ،دانش ،مرحلهء ،الف ،مطلق ،معنا ،واقع ،سخن ،جهان ،شناخت خدا از راه جهان ،اصل عدم تناقض

خلاصه ماشینی:

"انسان به سستی و ناتوانی و تباهی خویش در مرحلهء عقل منفعل و طبیعت واکنشگر، آنگاه که این را دانست از خواب گران برخواهد خاست‌ و خواست و اراده‌ای جازم وی را باید تا بار و بنه گرفته و گام در راه گذر از این مرحله گذارد،پس از پیدایش‌ خواست و ارادهء جازم بر اوست زمینه‌های انفعال و نقطه‌های سستی خود را در آنها شناخته و عاملهای‌ ویژه‌ای که وی را به واکنش واداشته پژوهیده و بیابد تا بتواند کم کمک زمینه‌های انفعال را از میان برده، نقطه‌های سستی را به نقطه‌های نیرو دگرگون سازد و در برابر عاملهای ویژه واکنش‌زا به نبرد برخیزد و با شناسائی نیروهای درونی که خدا در وی به ودیعت‌ گذارده و کمک‌گیری از آنها که بنیادی‌ترین کار در سلوک عقلانی به سوی قرب الهی است،از گردابه‌ انفعالات رهیده و عاملهای انفعال‌آور را ناتوان و خود را در منظرهء عقل فعال و خرد پیوسته به جبروت ربوبی‌ قرار دهد. باری بر پایه تفسیر یاد شده پیرامون ضرورت ذاتی‌ در گسترهء اصل هو هویت امکانی،چند بهرهء ارزنده در صورت چند قضیه به شرح ذیل فراهم می‌آید: 1-اصل هو هویت و خودهمانی در ممکنات،هیچ‌ تنافی منطقی با دگرگونی و حرکت در آنها ندارد،زیرا گرچه این اصل می‌گوید:«الف،ضرورتا الف است نه جز الف»اما ضرورت الف بودن الف تا هنگامی است که خود الف در میان باشد،اگر الف نبود ضرورت الف بودنش‌ نیز نمی‌باشد و بسی روشن است که هیچ قضیه‌ای‌ نگهدارنده و حافظ موضوع خود نیست. در پیش درآمد این عرضه باید ملحوظ داشت که‌ هیچ منطق یا فلسفه‌ای نیست که حقیقتا اصل عدم‌ تناقض یا هو هویت یا دلیل کافی را نفی کند یا بتواند چنین کند اگر هم فلسفه یا فلسفه‌هائی چنین‌ نمایانده‌اند رجزی بیش نبوده و خود بناگزیر در روند بحثی،آنگونه دعاوی را پس گرفته به تأویلشان روی‌ آورده‌اند چون بخوبی دریافته‌اند که نفی این اصول برابر است با اقرار به سفسطهء مطلق و نفی یکسرهء دانش."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.