Skip to main content
فهرست مقالات

نقد تهافت غزالی

نویسنده:

(21 صفحه - از 55 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : عقل، حق، اسم، نفس، ولایت، کثرت، نور، روح، روایات، حقیقت

خلاصه ماشینی:

"«حقیقت محمدیه»و«ولایت کلیهء علویه»و «مهدویه»و«روح اعظم»و«رحمت واسعهء الهیه»و «رحمة للعالمین»و«نور محمدی»و«روح احمدی»و «ظل الله الممدود»و«نور السماوات و الارض»و اسم* *عقل یا قلم یا نور احمدی و یا حقیقت کلیه مطلقه علویه و دیگر از القاب شامخهء موجود اشرف،در قوس نزول افضل اشیاء و واسطهء در فیض و رحمت الهیه است ولی همین حقیقت عقل بعد از تجلی‌ و ظهور در مراتب اکوان(بدون تجافی از مقام خود)و ظهور در عالم انسان به جانب اصل خود متحرک و روان است و در نفس‌ مقدسه نبویه و وارثان احوال و علوم و مقامات او(علیه و علیهم السلام)بعد از بلوغ به مقام عقل کل و روح احمدی و نفخهء ربانی پا بر فرق عقل گذاشته و بعد از سیر فی الله یعنی سیر در اسماء الهیه متحقق به جمیع اسماء کلیه و جزئیه می‌شود و ذات را بدون حجاب مشاهده و بعد از تشرف به مقام فنا در احدیث ذاتیه‌ و نیل به مقام بقاء بعد از فنا و وصول به مقام فرق بعد الجمع‌ صاحب و دعوت کلیهء می‌شود و جمیع شرایع الهیه به وجود ختم و یا صاحب ارث محمدی و واجد مقام تمکین و دعوت می‌گردد،و این معنا عبارت است از ختم ولایت محمدیه در مشکات یکی از اولیاء محمدی در ادوار ولایت سیر می‌نماید و چه بسا در یکی از افراد صاحب ارث محمدی سیر او در باطن برای نیل به مقام ختم‌ و تمامیت دائره محیطه ولایت قرنها بطول انجامد تا ولایت نیز به نهایت کمال خاص خود برسد،لذا صاحب الزمان صاحب نصر عزیز است«لینصرک الله نصرا عزیزا»به وجود مهدی‌ علیه السلام تحقق یابد و این معنا در کلام برخی از محققان از عرفای عامه رضوان الله علیهم تصریح شده است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.