Skip to main content
فهرست مقالات

نعت پیامبر (ص) در شعر سنائی

نویسنده:

(15 صفحه - از 108 تا 122)

کلید واژه های ماشینی : پیامبر، سنائی، پیامبر اکرم، قرآن، شیخ طوسی ذیل آیه، خدا، قصیده، یتیم، شیخ طوسی، تفسیر

خلاصه ماشینی:

"(16)قرطبی نیز همان سخن شیخ طوسی را نوشته است و عبارت«عدد سبحانه مننه علی نبیه محمد(ص)»را ذیل آیات مزبور بیان کرده و سپس از قول مجاهد افزوده است که ممکن است کلمه«یتیم»در آیه‌«الم یجدک یتیما فآوی»از باب مجاز باشد، زیرا در زبان عربی می‌گویند:«درة یتیمة، اذا لم یکن لها مثل»در این صورت معنای آیه چنین است«الم یجدک واحدا فی شرفک لا نظیر لک، فآواک الله باصحاب یحفظونک و یحوطونک». » (18) یعنی منظور از یتیم در این آیه، پدر مرده نیست بلکه منظور بی‌نظیر بودن است همچنانکه در بی‌نظیر را، در یتیم می‌گویند و در این صورت معنای آیه چنین خواهد بود: مگر نبود که خدا ترا فردی بی‌نظیر از میان مردم دانست و در نتیجه مردم را دور تو جمع کرد؟سنائی به دنبال بیت قبل می‌گوید:نی تو راه شهر خود گم کرده بودی ز ابتداما ترا کردیم با همشهریانت آشنادر این شعر اشارتی است به آیه‌«و وجدک ضالا فهدی» (الضحی/7)شیخ طوسی برای کلمه«ضال»چند معنا نقل کرده است:1-وجدک لا تعرف الحق فهداک الیه بان نصب لک الادلة و ارشدک الیها حتی عرفت الحق و ذلک من نعم الله. (70)سنائی در یکی از قصائدش(ص 198 دیوان)در نعت رسول اکرم که در بحر رمل مثمن محذوف است در آغاز قصیده چنین سروده است:چون به صحرا شد جمال سید کون از عدمجاه کسری زد به عالمهای عزل اندر قدمدر بیت بعد گفته است:رایت«نصر من الله»چون بر آمد از عربآتش اندر زد به جان شهریاران عجم«نصر من الله»بیت هشتم اشارتی است به آیه: «و اخری * تحبونها نصر من الله و فتح قریب و (*)اخری، صفت است برای موصوف محذوفی مانند نعمت و خصلت معناه:و لکم خصلة اخری مع ثواب الاخرة(ر ک تفسیر التبیان ج 9/ص 595 و تفسیر نمونه ج 24/ص 90)قرطبی، ذیل آیه مزبور نوشته است:فراء و اخفش برآنند که کلمه«اخری»عطف بر«تجارة»است و در محل جر."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.