Skip to main content
فهرست مقالات

استفاده از ژرفانمای تفکر سیستمی برای بهبود نگه داری، عملیات و کیفیت فرایند

نویسنده:

مترجم:

(14 صفحه - از 61 تا 74)

کلیدواژه ها :

مدیریت کیفیت جامع ،تفکر سیستمی ،سطح کنترل کیفیت ،کیفیت فرایند ،بازده برنامه‌ریزی شده

کلید واژه های ماشینی : تجهیزات، سیستم، کیفیت، کارکنان، فرآیند، بهبود، بازده، تولید، عملیات و کیفیت فرایند، مدیریت

این مقاله بر اساس تجربیات نویسنده و مشاهدات وی در دو کارخانه نگاشته شده است و از این بابت بر تجربهء ارزشمندی متکی است.جنبه‌های رفتاری بهبود فرآیند و انگاره‌های نگهداری و تعمیرات همراه با تعهد به اهداف‌ مدیریت تولید و عملیات،برای ارائهء مطالب با هم ترکیب شده‌اند.همچنین از نمودارهای حلقوی علیت(که بخشی از جعبه ابزار پویاییهای سیستم به شمار می‌آیند)بین متغیرها و انگاره‌ها استفاده شده است.هدف ارائهء شناخت عمیق و ژرفانمایی در چارچوب تفکر سیستمی است.همچنین،این مقاله به توضیح علل موفقیت محدود اجرای طرحهای بهبود می‌پردازد و برای این معضل پیشنهاد می‌کند که رابطهء سنتی مشتری-تأمین‌کننده در خدمات نگهداری و تعمیرات،بین‌ سیستم تولید و سیستم نگهداری و تعمیرات معکوس شود.

خلاصه ماشینی: "بازده‌ غیر قابل قبول ممکن است شامل کمترین میزان‌ مورد انتظار نیز باشد که به سبب ناتوانی و یا خرابی‌ تجهیزات تولید پدید آمده که صد البته این مسئله، ریشه در فشار بر بازده دارد. (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل 1-نگرش کارکردی به مدیریت‌ کیفیت و نگهداری و تعمیرات حلقهء B 1 ،مربوط به مدیریت نیروی انسانی است‌ که نحوهء تخصیص فعالیتهای کارگران را جهت‌ پاسخگویی به فشار بر بازده نشان می‌دهد. نگهداری و تعمیرات اصلاحی هنگامی انجام‌ می‌شود که بخواهیم تجهیزات خراب شده را بار دیگر به حالت عملیاتی بازگردانیم تا برای تولید قابل استفاده باشند. در هرحال حل مسائل به منظور بهبود کیفیت‌ فرایند و قابلیت اطمینان مستلزم استفاده از کارگران‌ است و مشارکت آنها را می‌طلبد و هردو گروه‌ کارگران(چه کارکنان تولیدی و چه کارکنان‌ تعمیراتی)در این امر سهیم هستند. در هردو کارخانهء مورد مطالعه در این مقاله،بعد از گذشت مدتی از مقدمات فعالیتهای مدیریت‌ نگهداری و تعمیرات و کیفیت،شتاب فرآیند حل‌ مسئله توسط نیروی کار به میزان قابل ملاحظه‌ای‌ کاهش یافت و نگهداری و تعمیرات اصلاحی یک‌ بار دیگر مجددا اکثر اوقات متخصصان نگهداری‌ و تعمیرات را پر کرد. بر اثر این بهبود،بازده‌ غیر قابل قبول کاهش می‌یابد و در نتیجه بازده‌ خالص افزایش می‌یابد و بنابراین،نیاز به نیروی‌ کار برای تولید کمتر و بنابراین وقت کارکنان‌ آزادتر می‌شود و می‌توانند در فعالیتهای حل مسئله‌ به منظور بهبود کیفیت فرآیند قابلیت مشارکت‌ بیشتری داشته باشند و چرخه به همین صورت‌ استمرار می‌یابد. این‌ مزایا عبارت‌اند از: -نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه(از قبل‌ پیش‌بینی شده)مبتنی بر برنامه‌ریزی زمانی‌ سبب افزایش استفاده از تجهیزات و بازگشت‌ قابلیت اطمینان آنها می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.