Skip to main content
فهرست مقالات

تفصیل الآیات

معرف:

(6 صفحه - از 23 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : ارسطو، قرآن، رسالت، اسلام، کلام، فارابی، تعلیم قرآن، انسان، یونانی، فلاسفهء اسلام کلام ارسطو

خلاصه ماشینی:

"گروهی از پیشینیان انکار قصد و تدبیر کردند در خلقت اشیاء پنداشتند که وجود همه چیز به عرض و اتفاق بوده است و از ادلهء آنان آفاقی است که برخلاف‌ عادت و روش معروف اتفاق می‌افتد مانند آن‌که انسان‌ با یک انگشت بیشتر یا کمتر متولد می‌گردد یا بچه‌ نادرست و بدشکل برخلاف آفرینش عادی به جهان می- آید این را دلیل ساختند که خلقت از روی قصد و اندازه‌گیری نیست بلکه به عرض هر طور که اتفاق افتد پدید آمده،ارسطاطالیس این مردم را رد کرده و گوید آنکه بالعرض و اتفاق است و خارج از تدبیر،گاه‌گاه‌ برای عوارض است که طبیعت را از راه خود باز می- گرداند و به منزلت امور طبیعی نیست که بر یک روش‌ و به یک شکل همیشه جاری و مستمر باشد توای‌ مفضل اصناف حیوان را می‌نگری بر یک نمونه و روش‌ مانند انسان که پیوسته با دو دست و دو پای و پنج‌ انگشت متولد می‌شوند و جمهور مردم چنین هستند اما آنکه برخلاف این متولد گردد به علتی است در زهدان‌ زن یا ماده که جنین از آن تکون یافته همچنانکه‌ صنعتگران در کار خویش قصد درست دارند مانعی در ابزار کار یا در جسمی که صنعت در او اعمال می‌شود مانع کار او می‌گردد الخ اگر خلقت از روی قصد و تدبیر است‌ آنکه تدبیر بدست او است باید به مصنوع خویش عالم‌ باشد ارسطو که کار جهان را به تدبیر و عمد می‌دانست‌ چگونه خالق جهان را بی‌خبر از جهان می‌پنداشت. باری ابن سینا و سایر حکمای اسلام گفتار ارسطو را طوری تفسیر کردند که با تعلیم قرآن منافات نداشت‌ و به عبارت دیگر تعلیم قرآن را اصل قرار دادند و ارسطو را بدان سوی متمایل ساختند نه ارسطو را اصل‌ قرار دهند قرآن را بدان منحرف سازند و شاید حق هم‌ با آنها بود چون تعقل معنی قدیم زمانی و مخلوقیت آن‌ برای بیشتر مردم آسان نیست و ادراک جزئیات بوجه‌ کلی بی وسیلهء آلات حق نیز سخن و دشوار است و در نتیجه برتری اصول اسلام نزد آنان بر همهء عقاید دیگران بر فلاسفهء بزرگ اسلام واضح بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.