Skip to main content
فهرست مقالات

فتوت نامه عطار یا هاتفی؟

معرف:

(7 صفحه - از 86 تا 92)

کلید واژه های ماشینی : فتوت، فتوت‌نامه، عطار، هاتفی، فتوت‌نامهء منظوم، فتوت نامه عطار، فتوت‌نامهء عطار، فتوت‌نامه منظوم، اشعار، فتوت‌نامهء منظوم عطار نیشابوری

خلاصه ماشینی:

"فتوت‌نامهء عطار یا هاتفی؟ نکته جالب اینست که فتوت‌نامهء منظوم هاتفی که‌ مورد استفاده پروفسور تشنر بوده با چند اختلاف جزئی‌ همانست که مرحوم استاد سعید نفیسی آنرا به‌عنوان‌ «فتوت‌نامهء منظوم عطار نیشابوری»در چاپ سوم دیوان‌ اشعار آن شاعر و عارف نامبردار ایرانی شامل کرده‌ و منتشر ساخته است:10متأسفانه استاد مرحوم مأخذ خودش را ذکر نکرده ولی از دیباچه دیوان معلوم‌ می‌گردد که ظاهرا آنرا از روی نسخه خطی کتابخانه‌ حالت آفندی استامبول نقل کرده است. عطار در سایر آثار منثور و منظوم خود نسبت به مسلک فتوت علاقهء وافر نشان داده‌ است مثلا در«تذکرة الاولیاء»16(که ذکر 97 تن از اولیاء الله است)اقوال مهم بزرگان را در حقیقت و اهمیت‌ «فتوت»بیان نموده است و در«منطق الطیر»در ضمن نعت‌ حضرت رسول ختمی مرتبت(ص)می‌فرماید: ختم کرده حق نبوت را برو معجز و خلق و«فتوت»را برو17 و این اشعار متفرق از دیوانش هم حاکی علاقهء او به فتوت و عیاری می‌باشد: جوانمردان ره را زین مصیبت‌ جگرها تشنه و دلها کباب است‌ چون عیاران بی‌جامه میان درویشان‌ در این وادی بی‌پایان یکی عیار بنمایید مردانه به کوی یار در شو از خنجر هر عیار میندیش‌ سر فدا کردن و چون عیاران‌ جان به کف بر در جانان رفتن‌ چون عالم ذره‌ایست اینجا عالم چند باشی تو که در پیش چنین کاری کمربندی به عیاری‌18 ولی از دیدن سایر آثار19مولانا هاتفی ذکری از اسم فتوت یا اصطلاح‌های آن مسلک یافت نمی‌شود و اصولا شاعری در آن قرن نبایستی که دربارهء اصطلاح‌ها و شرائط فتوت صحبت کند زیرا رواج«فتوت»(و آن‌ هم«فتوت واقعی»که این منظومه آنرا متضمن است)در قرن هاتفی(قرن دهم هجری)از بین رفته بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.