Skip to main content
فهرست مقالات

شاهکارهای فلسفی اسلامی

نویسنده:

(18 صفحه - از 66 تا 83)

کلید واژه های ماشینی : رساله حی بن یقظان، حی بن یقظان، ابسال، ابن باجه، ابن طفیل، عقل، روحانی، داستان، رساله ابن‌سینا حی بن یقظان، زن، عقل فعال، داستان حی بن یقظان، بیان رساله حی بن یقظان، چاپهای رساله حی بن یقظان، اغراض، ابن‌سینا، سلامان و ابسال، بن یقظان اثر ابن طفیل، رساله حی بن یقظان اثر، نفس، فکر، ترجمه، بن یقظان ابن طفیل، مرد، تدبیر، رساله تدبیر المتوحد ابن باجه، داستان سلامان و ابسال، انسان، بدنی، متوحد

خلاصه ماشینی: "آنچه که دراینجا مقصود ما هست،شرح و بیان‌ رساله حی بن یقظان و سلامان و ابسال است که در این‌ رسالات نقش عقل فعال و تأثیر آن در زندگی و تکامل‌ انسانی مطرح است و دیگر اینکه مقصود بیان یکی از اسرار حکمت مشرقیه متداول آن عصر میباشد و آن‌ عبارت بود از وجود یک معرفت فوق حسی و کشف باطنی‌ که ابن باجه آنرا از طریق تأمل و تفکر و تدریس و مباحثه‌ با اهل علم امکان‌پذیر دانسته و ابن طفیل هم در رساله‌ حی بن یقظان میخواهد اسرار حکمت مشرقیه را فاش کند و آنرا شرح دهد لکن زبان منطق را یارای بیان آن‌ نمی‌بیند فلذا بنحو رمز و داستانسرائی آنرا بازگو میکند. ابسال‌ برین نظر نخست رهرو گشت و سلامان درمیان جمع ماند، در نتیجه این انگیزه بود که پای ابسال به آنجزیره کشانده‌ شد ناگهان حی را می‌بیند با هیأتی برمثال خویش ولی‌ نه برگونه رفتار خود و همچنین حی از دیدار او درشگفت‌ شد،چون به پژوهش و تحقیق خو گرفته بود خواست ویرا درک کند اما ابسال فرار کرد،این رویه چند بار تکرار شد تا با حرکات مسالمت‌آمیز حی که از حیوانات درحال‌ صلح و آشتی یادگرفته بود ابسال ویرا پذیرفت اما طرز صحبت و یادگیری زبان آدمی که از قلم شیوای ابن طفیل‌ بازگو شد داستانی شیرین و جالب دارد خلاصه آنکه‌ پس از آشنائی ابسال درصدد آموزش باطن شریعت به‌ حی برمیاید،حی آنچه را که از راه تفکر و تدبیر دریافته‌ بود تا آنچه که ابسال از زبان پیامبر میگفت،موافق یافت‌ و برآن شد که ابسال ویرا از بی‌نتیجه ماندن ارشاد موعظه‌ میکرد وی نپذیرفت تا اینکه هر دو به نزد یاران آمدند ابسال آمدند و سلامان و دوستانش مقدمشان را گرامی‌ داشتند ولی از حرفهای لاهوتی وی چیزی درک نمی‌کردند و صرفا باحترام مقام مهمان بودنش باو ناروا نمی‌گفتند وقتی عملا بر حی ثابت شد که ارشاد معنوی و اصیل‌ روحانی برای این قوم میسر نیست،باتفاق ابسال، مجددا بزادگاهش برگشت و در اعتکاف تدبیر وحدانی‌ خویش روزگار سرکردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.