Skip to main content
فهرست مقالات

تأویل قرآن و حکمت معنوی اسلام

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 19 تا 26)

کلید واژه های ماشینی : تأویل، قرآن، تأویل قرآن و حکمت معنوی، اسلام، حکمت، حکمت معنوی اسلام، معانی، فلسفه، باطنی، تفسیر، عرفانی، حقیقت، عارف، فیلسوف، فکر، تفکر، وحی، ظاهر، شریعت، کلام، وجه، کتاب، تاریخ، اصل تفسیر معنای حقیقی قرآن، امام، کلام الهی، تعالیم، تفسیر معنوی، حقیقت قرآن کلام الهی، فلسفه اسلامی

خلاصه ماشینی: "همه این حوزه‌های دینی یک امر مشترک اساسی‌ دارند و آن اینست که صاحب کتاب مقدس آسمانی‌ هستند و این کتاب متضمن احکام مربوط به حیات دنیا و عقبی است اما کار مهم و اساسی در یافتن معنای حقیقی‌ مضامین کتاب است و وجه درایت معانی قرآن تابع‌ وجهه نظر و نحوه تلقی کسی است که در صدد دریافت‌ آن معانی است؛در مقابل تمام اعمال و رفتار و کردار مؤمن نیز ناشی از وجه دریافت و درایت اوست مؤمن‌ اگر با معانی قرآن انس و الفت پیدا کرده باشد و حقیقة زندگی خویش را با آن درآمیخته باشد وضعی‌ زنداگاهانه(هرمنوتیک)دارد یعنی سروکار او با تفسیر و تأویل است و در این وضع معنای حقیقی قرآن‌ که درعین‌حال معنای زندگی و جهت وجودی او نیز هست بر او آشکار می‌شود. ذیلا دو نمونه می‌آوریم تا بدانیم که محققان غربی‌ چگونه مسائل را مطرح می‌کنند و تعلق خاطرشان در طرح مسائل چیست یکدسته فی المثل وقتی میخواهند درباره پیغمبر به مطالعه پردازند از طریق شناختن‌ محیط و تعلیم و تربیت و نبوغ و استعداد او وارد می‌شوند و دسته دیگر میخواهند فلسفه را تابع تاریخ‌ فلسفه کنند و حال آنکه باید پرسید آیا حقیقت امر تاریخی است؟و چگونه تاریخ حقیقت است فیلسوف‌ عارف در برابر تعلق خاطر اول علم نبوی را قرار می‌دهد تا نشان دهد که چگونه کلام الهی صورت کلام بشری‌ پیدا کرده است و در واقع تفسیر و تأویل عرفانی ناظر به تفهیم احوال پیمبران و مخصوصا پیغمبر اسلام است‌ و بی‌آنکه به رابطه پیامبر بازمان خویش بیندیشد به وجه رابطه او با منبع ازلی که محل صدور وحی است‌ و کیفیتی که باآن بیان و تقریر وحی می‌کند می‌پردازد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.