خلاصه ماشینی:
"(177)در ایا و مق ذرهای زین عالمی از دین شمر (178)بجز در مق:بدانندی ولی مطابق نسخه چاپی منطق الطیر«بیابندی» (179)ایا و مق و چ ردیف شعر نفور و زدود دارد(و نه درد) (180)مم آداب ؟؟؟(1 ب 1)قدس:دارد ؟؟؟(2 ب 1)چ ایمن؟ ؟؟؟(3 ف 1)ایضا بوادی ؟؟؟(4 ف 1)ایضا خسرات ؟؟؟()قدس:خونخار؟ گر در نگری بفرق و پایت در گرد تو حلقهایست چون مار بگذر زجهان که اژدهاخوست آن پیرزن186است و اژدها اوست با خاک ترک مهرجویی گویی که بگویم و نگویی187 در حبس گه جهانی آخر ره جوی که راه دانی آخر188 بالای فلک ولایت تست هستی همه در حمایت تست بر پایه قدر خویش،نه پای تا بر سر آسمان کنی جای این ره به وفا189بسر توان کرد جان زو بصفا بدر توان کرد از سیل چو کوه سر مگردان سیلی خور و روی مگردان190برمگردان خاک تو شده جهان هستی چون خاک مکن جهانپرستی دایم بتو بر جهان نماند چیزی مپرست کان نماند ای عزیز،بدان که دنیا رباطی است بر سر بادیه قیامت نهاده191و منزلی است در میان بیابان ازل و ابد گسترده،تا مسافران حضرت صمدیت که از بیابان عالم ارواح به قرارگاه صحرای قیامت سفر کنند،در این آنست که تا جمله مسافران بقدر قوت و ذات هرکس درین سفر ممد196و معاون یکدیگر باشند چنانکه در اخبار منزل فرود آیند و ازین جا زاد سفر آخرت بردارند و به تدبیر سفر بینهایت مشغول شوند ولی192احوال این مسافران بمقتضای حکمت الهی متنوع افتاده است: بعضی را بصورت قوی آفریدهاند و بمعنی ضعیف و بعضی را بمعنی قوی آفریدهاند و به صورت ضعیف و بعضی را بصورت و معنی هردو193قوی آفریدهاند و بعضی را بصورت و معنی ضعیف «ذالک تقدیر العزیز العلیم» و حکمت فاطر حکیم194و حقائق اسرار این درجات را نهایت نیست."