Skip to main content
فهرست مقالات

کتاب، منبع متقن اجتهاد

نویسنده:

(21 صفحه - از 2 تا 22)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، نسخ، تحریف، حکم، کتاب، عدم تحریف قرآن، روایات، پیامبر، اعجاز قرآن، خدا، القرآن، آیات قرآن، نقل، سنت، گردآوری، رسول خدا ( ص )، خبر، علم، بحث اعجاز قرآن علم اصول، نسخ حکمی، دلائل عدم تحریف قرآن، خداوند، دلیل، اصول، گردآوری قرآن، گردآوری آیات قرآنی، تفسیر، نسخ در قرآن، روایات عدم تحریف قرآن، احکام شرعی

خلاصه ماشینی: "ادله قائلین به تحریف آنها که معتقدند در قرآن تحریف واقع شده است، به روایاتی تمسک جسته‌اند که به استدلال آنان اشاره کرده و مورد بررسی قرار می‌دهیم: از جمله استناد کرده‌اند به روایت غیاث بن ابراهیم از حضرت صادق(ع)-منقول در کمال الدین صدوق-که می‌فرماید هر چه در امتهای پیشین به وقوع پیوسته است در این امت نیز واقع خواهد شد، بنابراین همانگونه که تحریف در تورات و انجیل واقع گردیده باید بگوییم در قرآن نیز صورت پذیرفته است که در غیر این صورت معنای روایت ناتمام خواهد بود. علامه سیوطی در الاتقان(ج 1، ص 89)می‌گوید: ظاهرا در زمان ابو بکر قرآن را مصحف نامیده‌اند، زیرا محمد بن عبد الله معروف به ابن اشته(م 360)در کتاب مصاحف از موسی بن عقبه نقل کرده است:اولین بار که قرآن را بر ورق نوشتند، نزد ابو بکر برده و ابو بکر از اهل نظر اسمی را طلب کرد که بر آن مجموعه نهاده شود، برخی واژه«السفر»را پیشنهاد کردند که مورد پذیرش قرار نگرفت، زیرا این واژه از مصطلحات یهود بود. و این تعریف در تفسیر تبیان تألیف شیخ بزرگوار طوسی نیز آمده و دلیل افزودن کلمه«مثل»را چنین بیان داشته است که اگر چیزی مورد امر قرار گیرد و سپس همان حکم زایل شود به آن بداء گفته می‌شود ولی اگر مثل آن هم زایل گردد و نفی شود به آن نسخ اطلاق می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.