Skip to main content
فهرست مقالات

مقایسه انتقادی دو کتاب

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : کتاب، منطق، متن، فن، علم، قضایا، مصنف، تألیف، متن آموزشی، متن درسی

خلاصه ماشینی:

"ما در این مقاله پیرامون شیوه آموزش سخنی نداریم و نیز بر سر آن نیستیم که درباره همه متون آموزشی‌ قضاوت کنمی که این مهم مجالی وسیعتر و قلم بدستانی‌ فرزانه‌تر می‌طلبد بلکه بر آنیم که در حد توان به نقد و مقایسه دو متن آموزشی رایج در حوزه‌های علمیه در فن‌ «منطق»یعنی دو کتاب«الحاشیه»و«المنطق» بپردازیم و از سر حوصله و-تا حدودی-دقت،این دو کتاب گرانسنگ و ارزشمند را از جهات:محتوا،ترتیب‌ مطالب،ضرورت طرح موضوعات،اجمال و تفصیل‌ مطالب و دیگر جهات لازم الرعایة در یک متن درسی و آموزشی با یکدیگر مقایسه کنیم. این متن مشتمل بر دو قسمت کلی بوده است: قسمت اول،در منطق و قسمت دوم،در علم کلام،اما تنها قسمت نخست آن است که بارها تجدید چاپ شده و همراه با حواشی بعنوان کتاب درسی برگزیده شده‌ است. 5-معمولا در حاشیه نویسی بر یک کتاب،محشی‌ هرگز برای خود محدودیتی نمی‌بیند که از مطالب‌ و اصطلاحاتی که باید در مباحث آینده کتاب مطرح شوند استفاده کند تا مقصود خود را روشن سازد،ولی‌ این کار در یک متن آموزشی،کاری است غیر فنی،چرا که در متن آموزشی،باید میزان معلومات مخاطبان‌ مورد ملاحظه قرار گیرد و نه اطلاعات نویسنده. اما در متن تهذیب به علت ایجاز،بندرت از مثال‌ استفاده شده و در حاشیه،اگر چه در بسیاری از موارد برای تبیین و توضیح مطالب از مثال بهره گرفته شده،اما ذکر مثالها پس از بیان قواعد و تعاریف است و مبتدی در آغاز مباحث نقدی به زحمت می‌افتد تا مطلب‌ را دریافت کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.