Skip to main content
فهرست مقالات

علل غایی در فلسفه اسپینوزا

نویسنده:

(22 صفحه - از 49 تا 70)

کلید واژه های ماشینی : اسپینوزا ،علل غایی ،اخلاق ،خدا ،علل غایی در فلسفه اسپینوزا ،علل ،ابن میمون ،خداوند ،اراده ،طبیعت ،فلسفه ،غایتی ،ایوب ،برهان ،کتاب ،انسان ،کتاب اخلاق ،قضیه ،فعل ،نظریه ،استدلال ،عبارت ،اراده خدا ،اراده خداوند ،جهان ،عبارت ابن میمون ،بن میمون ،برهان علیه علل غایی ،علل غاتی در فلسفه اسپینوزا ،کتاب اخلاق اسپینوزا

خلاصه ماشینی:

"اما اسپینوزا قائل است به اینکه آیا ممکن نیست‌ آگاهی از آزادی یا اختیار فقط یک فریب مبتنی بر جهل از علل حقیقی باشد که حقیقتا فعل کسی را تعین می‌بخشد؟و لذا باور به اینکه کسی برای یک‌ هدف مشخص یا علت غایی عمل می‌کند نیز یک فریب‌ باشد که مبتنی است بر جهل از علل حقیقی که این علل‌ حقیقی همیشه علل فاعلی هستند و حقیقتا فعل یک‌ انسان را ضرورت می‌بخشند؟ اسپینوزا در این مورد می‌گوید:«بسنده خواهد بود که آنچه را همه پذیرفته‌اند اصل متعارف قرار دهم و آن این است که همه قبول دارند که انسان غافل از علل‌ زاده شده است و می‌خواهد چیزی را طلب کند که‌ برایش سودمند است و او از این خواهش آگاه است از اینجا اولا،نتیجه می‌شود که چون انسان از خواهشها و میلهای خود اگاه و اما از علل و موجبات آن غفلت‌ دارد و حتی به وهمش نیز نمی‌رسد که آنها چیستند لذا خود را آزاد و مختار می‌پندارد و ثانیا،نتیجه می‌شود که انسان هر کاری را برای رسیدن به غایتی انجام‌ می‌دهد». چرا که این افعال‌ از آن جهت که به خداوند بستگی دارندکاملا صادق و خیراند»(119)اسپینوزا همین پاسخ را در رساله مختصر، در نامه‌اش به بلاینبرگ(120)و در بخش دوم کتاب اخلاق را دنبال کرده است(121)آنچه در رساله مختصر آمده بدین قرار است:«با توجه به‌[موضوعی‌]دیگر،چرا خداوند بشر را بگونه‌ای خلق نکرده که او گناه نکند؟ [پاسخی که‌]به این سئوال میتوان داد این است‌ که هر آنچه که تاکنون درباره گناه گفته شده فقط به ما ارجاع می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.