خلاصه ماشینی:
هنگامی که مدیر دبستان سمت راهنما و رهبر دبستان را دارد بوظایف خطیر خویش واقف نباشد،«معلم ایدهآل»هم نخواهد توانست اندیشهها و تعلیماتی را که در مراکز تربیت معلم داشته و یا کسب کرده است با«عمل»و«واقعیت»آشتی دهد و احیانا قادر نخواهد بود با چنین مدیری همکاری کند و از همکاری خود نتایج ثمربخشی بگیرد.
در ابتدای سال تحصیلی-قبل از شروع درس-باید مدیر دبستان آموزگاران و همکاران خود را بنا باحتیاجات دبستان انتخاب کرده و آنها را بادارهء فرهنگ جهت صدور ابلاغ معرفی کند.
راهنمائی آموزگاران کمتجربه بر عهدهء مدیران دبستان است مدیر دبستان باید اطلاعات کلی و جزئی دربارهء همهء دروس دبستان داشته باشد تا بتواند در موقع لزوم آموزگاران خود را راهنمائی کرده و در حل مشکلات آموزشی و تربیتی با آنها همفکری و بدانها کمک کند.
هنگامی که آموزگار جوانی بدبستان قدم میگذارد مدیر دبستان باید لیاقت آن را داشته باشد که ویرا راهنمائی کند و او را بر مشکلات کار واقف سازد و بر تجربیات و دانش آن آموزگار پیوسته بیفزاید.