خلاصه ماشینی:
اگر بخواهیم روائی تست فیزیکی را که قبلا از آن صحبت کردیم پیدا کنیم آن تست را فرضا بدانشآموزان سال ششم رشته طبیعی میدهیم و نتایج آنرا در مورد هر دانشآموز معلوم مینمائیم سپس از معلمان فیزیک میخواهیم که شاگردان را از لحاظ معلومات در درس فیزیک طبقهبندی کنند.
معیارهائی برای اندازهگیری روائی تست وجود دارند که بکار بردن آنها بطور آشکار از استعمال تستهای استاندارد و طبقهبندیها و اندازهگیریهای دیگر معتبرتر میباشند اما احتیاج بصرف وقت و کار بیشتر دارند مانند تعیین میزان اغلاط املاء دانشآموزان از روی تمام املاهائی که در طول یکسال تحصیلی نوشتهاند.
یک تست معلومات زبان فارسی را دربارهء عدهای از نویسندگان مجله یا روزنامهای اجرا میکنیم و نتایج آنرا بدست میآوریم و در همان زمان از مدیر مجله یا سردبیر روزنامه میخواهیم که نویسندگان خود را از لحاظ معلومات آنان در زبان فارسی طبقهبندی کنند.
ضریب همبستگی بین نمرات تست با طبقهبندی مدیر مقدار روائی تست ما را معلوم میدارد.