Skip to main content
فهرست مقالات

عقل، چهارمین منبع اجتهاد

نویسنده:

(17 صفحه - از 2 تا 18)

کلید واژه های ماشینی : عقل، حسن و قبح، حکم، حسن و قبح عقلی، حکم عقل، حجیت، ادراک، احکام شرعی، انکار حسن و قبح عقلی، استنباط احکام

خلاصه ماشینی:

"ب‌ ولی صاحبان نظریه دوم با توجه به آیات و اخباری‌ که می‌گوید خداوند آنچه را که می‌خواهد انجام‌ می‌دهد-به هر چه اراده کند حکم می‌کند-مانند آیه: «فعل ما یشاء و یحکم ما یرید» -اعتبار عدالت را در کارهای او انکار کرده‌اند و بر این اعتقادند که اراده خدا و کار او محدود به هیچ میزان و معیاری نمی‌شود، و هر کاری را که او انجام دهد درست می‌باشد و معیار عدل خواهد بود،یعنی عمل خداوند با هیچ ملاک‌ خارجی سنجیده نمی‌شود بلکه عمل او ملاک آفرین‌ است و بدین جهت اگر به فرض خداوند،کسی را بدون‌ گناه به دوزخ اندازد و گناهکاری را در بهشت جای دهد، چون عمل،عمل اوست به هر حال عدل است و ملاک‌ دیگری در خارج وجود ندارد تا اراده خداوند بر اساس‌ آن سنجیده و حکم به چگونگی آن شود. دلیل چهارم- اگر حسن و قبح در متن افعالی با صرف نظر از حکم شارع نهفته باشد باید معتقد شد: امتهایی که فاقد رسول بوده یا قاصر در شناخت رسول‌ بوده‌اند و یا قبل از بعثت رسولان می‌زیسته‌اند در پیشگاه خداوند معاقب هستند،زیرا اگر رسولان حکم‌ شرع را برای آنها بیان نکرده‌اند،دست کم عقل ایشان‌ حسن و قبح واقعی افعال را به ایشان نمایانده است و آن به حکم عقل مکلف به اتیان‌ حسن و اجتناب از قبیح بوده‌اند در حالی که این‌ معنا خلاف آن چیزی است که از قرآن فهمیده می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.