خلاصه ماشینی:
"»پذیرفتهاند که مراد از رؤیت خدا، رؤیت دل و مقصود از آن هم،مشاهدهء آثار میباشد و نه ذات حق تعالی که جسم نیست و مرئی نمیباشد،پس تأمل در تفسیر آیات «الله نور السموات و الارض» و یا «الی ربها ناظرة» و امثال آنها وجهی ندارد.
بویژه آنکه ایشان اقبال و ادبار دل را در حق انبیاء علیهم السلام نیز روا میدانند،پس چرا مراحل استکمال یقین و ایمان(علم الیقین،عین الیقین و حق الیقین)را دربارهء آنان صدق ندانیم؟ آیا بکار بردن اصطلاحات صوفیانه(نظیر آنچه در صفحه 50،ستون دوم آمده)جز اینکه بر ابهام مسئله بیفزایند،مجهولی را کشف مینماید؟ در اینجا با اغماض از برخی مغالطهها و مصادره به مطلوبها و بعضی نقاط ضعف دیگر مقاله و با قطع نظر از اینکه در تفسیر آیات قرآنی مورد بحث در مقاله به برخی دعاوی صوفیه،هر چند در پوشش روایت،استناد شده سخن را بپایان میبریم."