Skip to main content
فهرست مقالات

حافظ و اندیشه وحدت وجود

نویسنده:

(5 صفحه - از 124 تا 128)

خلاصه ماشینی:

"منظور از اشیاء کثرات جهانند که در واقع عدمند، هستی همه اشیاء تجلی حق است،بلکه در حقیقت همه‌ اوست،پرتو وجود حق،علی التوالی با تجلی شهودی در آینه‌هیا اعیان انعکاس دارد و هرگز این فیض از ذات‌ فیاض مطلق منقطع نمی‌شود. تفسیر و تحلیل وحدت وجود مقام احدیث:هرگاه حقیقت وجود با قطع نظر از همه ما سوای آن صرف انیت و محض وجود ملاحظه‌ گردد و هیچ صفت و نعت و اسمی در آن ملحوط نشود، از همه قیود،بری باشد حتی از قید اطلاق،از کلیه‌ تعینات منزه باشد،حقیقت وجود به نفسه است که‌ اسماء و صفات و تعینات در او مستهلک‌اند،مقام ذات را حقیقة الحقایق،جمع الجمع،وجود حق،حق الوجود، کنز مخفی،غیب الغیوب،غیب هویت،عنقاء مغرب، هویت مطلقه و مغربه،مقام لا اسم له و لا رسم له،مقام‌ عماء،حق مطلق گویند. حافظ هزار آوای باغهای معانی،در این‌باره چنین‌ نغمه سر می‌دهد: عنقا شکار کس نشود دام باز چین‌ کاینجا همیشه باد بدست است دام را کس ندانست که منزلگه مقصود کجاست‌ اینقدر هست که بانگ جرسی می‌آید مقام واحدیث:ملاحظه ذات با همه اسمائو صفات، مقام و احدیث است،که مقام حضرت علمیه نیز گوینده، چه اسماء و صفات به تبعیت آنها اعیان ثابته در این مقام‌ به وجود علمی پدیدار آمدند. کثرات در این مقام نسبی است،نه وجودی،حق‌ در مقام تجلی به صور علمی،به همه حقایق عالم است، اسماء و صفات و اعیان در مقام واحدیت به حسب مفهوم‌ از هم متمایزند،نه به حسب وجود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.