Skip to main content
فهرست مقالات

امانت الهی در اندیشه عرفانی

نویسنده:

کلید واژه های ماشینی : امانت، روض الجنان و روح الجنان، بار امانت، امانت الهی، عرفانی، تفسیر، آسمان، انسان، عشق، الست

خلاصه ماشینی:

"ک:شرح مثنوی شریف، ج 3، ص 804) 4-اسرار حق آقای دو گوهرین در شرح اصطلاحات تصوف ابراز می‌دارند که سید حیدر آملی در الرسالة الامانه خود غرض از امانت را تمام اسرار خدای تعالی می‌داند که در زمین و در دل اولیاءاش کتمان و مخفی داسته است تا از کشتن و مصلوب شدن و رجم و غیر آن و یا ضررهای عاجل چون آتش جهنم و سخط الهی محفوظ دارد، و خیانت در این امانت. شرح گلشن راز، ص 40، 351 و فرهنگ اصطلاحات عرفانی، ج 3، ص 22) 5-عهد الست عده‌ای دیگر مراد از امانت را پیمان الست می‌دانند: قبل از آنکه خداوند اجساد را خلق کند در عالم ذر ارواح را پرسید:«الست بربکم»آیا من پروردگار شما نیستم؟ «قالوا:بلی»گفتند آری و اینچنین خداوند عهد و پیمان گرفت تا در روز رستاخیز نگویند ما از این واقعه بی‌خبر بودیم. ». (14) مولانا گوید: کجاست عهد و پیمان را چه کردی امانتهای چون جان را چه کردی چرا کاهل شدی در عشق بازی سبک روحی مرغان را چه کردی حافظ نیز بارها بدین معنی اشاره دارد: برو ای زاهد و بر درد کشان خرده مگیر که ندادند جز این تحفه بما روز الست در ازل دادست ما را ساقی لعل لبت جرعه جامی که من مدهوش آن جامم هنوز (در باب نظرات مفسرین و عرفا در این باره رجوع کند به توضیحات مفصل بهاء الدین خرمشاهی در حافظنامه، ج 1، ص 207) 6-لطیفه سیال و سیار انسانی صاحب تفسیر بیان السعادة، امانت را لطیفه سیال و سیار انسانی می‌داند:«المراد بالا مانة کما اشیر الیه فی سورتی النساء و المؤمنون و غیرهما و فی هذا السوره قبیل هذا اللطیفة السیارة الانسانیة»."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.