Skip to main content
فهرست مقالات

ظهور و دوام اسلام در هند (2

نویسنده:

مترجم:

(11 صفحه - از 101 تا 111)

کلید واژه های ماشینی : هند، اسلام، سهروردی، صوفی، مولتان، خانقاه، اشعار، دهلی، مریدان، پیر، حکومت، عشق، شاعر، عرفانی، دوام اسلام در هند، سند، روحانی، اصل، مشایخ صوفی، دنیا، ساخت، سخن، هند (، کتاب، زمان، زندگی، مشایخ صوفی هند، مریدان شیخ شهاب‌الدین عمر سهروردی، در هند، الدین سهروردی

خلاصه ماشینی: "فریدالدین گنج شکر هفت خلیفه داشت که از میان همه جلال الدین هانسوی(م 659/1261)نزد وی محبوب بود و با امتنان در ثنای وی گفته بود: هر که را پیر رهنمای ویست وصلت دوست آسان است پیر من آن فرید ملت و دین که گل گلبن سلیمان است (53) * علت محبوبیت جمال الدین نزد فرید الدین آن بود که جمال شاعری خوش قریحه بود که زندگی ساده صوفیان را می‌ستود: وین گروهی که جامه را از گلیم کنند بی‌زحمت تاج و تخت سلطان باشند ** سخنان کوتاه او که اغلب سه بخشی است و ملهمات گفته می‌شود شامل تعریفی است که در هند به صورت ضرب المثل درآمده است و در سراسر این کشور برای اشارت به مرد کامل حق بکار می‌رود:طالب المولی مذکر... 341) یکی دیگر از اعضای چشتیه در روزگار محمد بن تغلق نقش ادبی مهمی را ایفا کرد و او ضیاءالدین نخشبی بود که در آن روزگار ناآرام زندگی آرامی را می‌گذراند و از آن روزگار چنین می‌نالد که: بویی از وفا در میان مردم نمانده، مروت در میان مردم نایاب شده اوراق عطارد به باد رفته است و از چنگ زهره دیگر نوایی برنمی‌خیزد *** (63) نخشبی که به سلسله اصلی چشتیه متعلق نبود، اما یکی از معدود جانشینان روحانی حمید الدین ناگوری nagauri است، در بدایون می‌زیست و در آنجا آثار اخلاقی و عرفانی بزرگی را تصنیف کرد که لذت النسا برگردان فارسی کوکاشاسترا kokashastra از آن جمله است. اولین شیخ این سلسله برهان الدین زکریا مولتانی بود که در سال 577/1182 در نزدیکی مولتان از خانواده‌ای قریشی زاده شد، برای فرا گرفتن علم حدیث به سرزمینهای مرکزی اسلام رفت و ابوحفص سهروردی را در بغداد ملاقات کرد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.