Skip to main content
فهرست مقالات

خلق اعیان ثابته در نظام فلسفی دکارت

نویسنده:

مترجم:

(14 صفحه - از 111 تا 124)

کلید واژه های ماشینی : دکارت ،خداوند ،خلق ،ماهیات ،حقایق ،مخلوقات ،شک ،نظریه ،فیلسوف ،فلسفه ،عقل ،متکلم ،خلقت ،شهود ،تصور ،دانش ،اراده ،مکتب نو افلاطونی ،ذات ،مکتب ،حقایق ثابته ،ماهیت ،علم ،کتاب ،نظام فلسفی دکارت ،اعتراضات ،اعیان ثابته ،معقول ،علم الهی ،علت

خلاصه ماشینی:

"اما این اختلاف به هیچ روی نتیجه مسأله مورد بحث نیست و توماس قدیس به یکی بودن این نظریه و مکتب نو افلاطونی اشاره کرده است:«از آنجا که دیدگاه افلاطون بطور مسلم محفوظ می‌ماند او در آن نظر، صوری را که هر چیز که در اشیاء مادی موجود است بر طبق آنها شکل گرفته مورد قبول قرار می‌دهد. او از این مطلب نتیجه می‌گیرد:آنها حقیقت ثابت را در بر دارند نه فقط از آن جهت که در عقل الهی هستند بلکه از آن جهت نیز که ذاتا بواسطه آن صادر می‌شوند5 بنابراین اگر جنبه اول این نظریه را جداگانه در نظر بگیریم به یک نوع مکتب الهی افلاطونی ختم می‌شود:یک واقعیت ثابت که توسط خداوند ادراک شده و متمایز از خداست. به این مطلب باید افزود که یکی بودن این دو جنبه، وضعیت نسبتا پیچیده و مشکل زایی به دنبال دارد در جنبه اول، ما همچون پیروان مکتب اگوستینی از حقایق ثابته منفصل ( discrete ) سخن می‌گوییم، این حقایق ثابته همانند حقایق ریاضی( Mathematical Truths )هستند که اگر هر یک نسبت به خود در نظر گرفته شود، واجد بداهت( evidence )و هستی خویش است و لذا می‌توان گفت خود بسنده( self-sufficient ) (*) Fransisco suaez )(1617-1548م)اهل اسپانیا، متکلم یسوعی و فیلسوف مدرسی، شارح آثار توماس قدس. این تقابل بین حقایق ثابته و معقول نو افلاطونی دارای شدیدترین پیامدها برای تصوری که ما می‌توانیم از ارزش و اطمینان به دانشمان از مخلوقات داشته باشیم است همانگونه که دیده‌ایم بر طبق نظریه توماسی( Thomestic Theory ) ماهیات فقط در ارتباط با اشیائی که ماهیات ماهیت بودن خود را به آنان مدیون‌اند از یکدیگر تشخیص داده می‌شوند و لذا آگاهی از ماهیت آنها ذاتا از هستی مخلوقات ناشی می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.