چکیده:
حمل و نقل و ارتباطات, از مباحث کلیدی در تجارت بینالمللی است. ارتباطات تجاری میان
انسانها از زمانی که ابزار و تجهیزات حمل و نقل ابداع گردید و بشر توانست با استفاده از آنپاء
دنیای خود را بپتر بشناسد. رونق یافت.
بشر با استفاده از نیروی حیوانات (اسب. مادیان و...) و ساخت تجهیزات اولیه (گاری و..)
توانست به ابزارهای اولیه حمل و نقل دست یابد و در جابهجایی کالاها از آنها پبره بگیرد. پس از
ابزارهای اولیه حمل و نقل زمینی, ساخت انواع کشتی و قایق, نفش مهمی در توسعه حمل و نقل و
تجارت میان ملل داشته است.
با کشف نیروی بخار و استفاده از آن در تجهیزات حمل و نقل زمینی و دریایی, عصر جدیدی
در زندگی انسان آغاز شد. که در افزایش تولید و تجارت چهانی نقش بسزایی داشت.
با وجود تاثیر بسزای پیشرفت علوم در گسترش بهرهگیری از تجهیزات جدید حمل و نقل و
رونق تولید و تجارت بینالمللی, موقعیت جغرافیایی کشورها, نقتش موثری در توسعه تجارت
خارجی آنما داشته است. کشورهای محصور در خشکی, با وجود شکوفایی در علوم. فناوری و
تولید. انواع کالاها, هخمواره در تجارت خارجی خود با مشکلاتی روبهرو بودهاند و جنگهای بسیاری
در تاریخ برای دست یافتن ملتها به آبراههای آزاد بینالمللی ثبت شده است.
در دنیای امروز بپره گیری از موقعیت جفزافیایی به منظور تسیل تجارت میان کشورها, خود
به نوعی مزیت و تجارت تبدیل شده است و برخی کشورها با دارا بودن موقعیت جغرافیایی
راهپردی و سرمایه گذاری در امور زیربنایی (تجهیزات بندری, جادههاء راه آهن و...) توانستهاند
از این صزیت برای افزایش در آمدهای ارزی و ارتقای جایگاه خود در توسعه تجارت ملل محصور
در خشکی, به نحو مطلوب استفاده کنند.
جمپوری اسلامی ایران نیز از کشورهایی است که به لحاظ موقعیت جغرافیایی از مزیت عبور
الا (ترانزیت) بهرهمند است و میتواند با گسترش شبکه حمل و نقل و ارتباطات و ایجاد نظام
حمل و نقل ایمن و مطمئن. از این مزیت در راستای افزایش درآمدهای ارزی و ارتقای موقعیت
راهبردی خود در منطقه به نحو مطلوب استفاده کند.
در این نوشتار به بررسی موقعیت ایران در زمینه عبور کالا (ترانزیت) میپردازیم.