چکیده:
گسترش مناسبات اقتصادی - تجاری با کشورهای جهان و تنوع بازارهای صادراتی و وارداتی
یکی از سیاستهای پذیرفته شده در بخش بازرگانی خارجی جمهوری اسلامی ایران است. در
سالهای اذخیر در این زمینه پیشرفتهایی نیز کسب شده. به طوری که مقصد. کالاهای
صادراتی ایران در سال گذشته به ۱۵۹ کشور جهان و مبدا کالاهای وارداتی ایران به 159 کشور
جهان افزایش یافته است.
یکی از سیاستهای دیگر جمپوری اسلامی ایران, گسترش مناسبات اقتصادی و بازر گانی با
قاره آفریقا بوده که در این زمینه نیز توفینقهایی بدست آمده. اگرچه متناسب با
توانمندیهای موجود نبوده است. یکی از کشورهای مهم در قاره آفریقا به لحاظ موقعیت
اقتصادی - تجاری و سطح توسعه اقتصادی, آفریقای جنوبی است که پس از از بین رفتن
حکومت نژادپرست و رفع تحریم از این کشور. به عتوان یکی از بازارهای هدف برای صادرات
غیر نفتی و واردات کالا مورد توجه قرار گرفته است
با وجود گسترش حجم کبادلات تجاری ایران و افریقایی جنوبی در سال گذشته اما هنوز میزات مبادلات تجاری دو جنبه غیر نفتی در حد توانمندی ها و استعداد های دو کشور نیست و ضرورت دارد که در این زمینه تلاش های وسیع تری صورت پذیرد
در ایم مقاله به بررسی روند مناسبات بازرگانی دو کشور می پردازیم