Skip to main content
فهرست مقالات

ضرورت بازسازی نظام آموزشی حوزه ها

نویسنده:

(12 صفحه - از 3 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : متون درسی ،اصولی ،متن آموزشی ،مواد و متون درسی ،محصل ،رشد و تکامل ،کتاب جواهر ،صاحب جواهر ،تکامل و پیشرفت ،بحثهای اصولی ،مباحث اصولی ،حوزه‌های علمیه ،موضوع علم ،پیشرفت و تکامل ،حوزه‌های دینی ،مواد درسی ،فقه و اصول ،مراحل درسی ،زمینه‌های رشد ،شرایط رشد ،علم اصول ،شیوه آموزشی ،تغییر و تکامل ،مراکز علمی ،جامعه اسلامی ،کتابهای درسی ،مباحث علمی ،برنامه‌ریزی آموزشی ،تصویر موضوع ،مطالعه قرار گیرد

خلاصه ماشینی:

"پس این چه تعصب و نگرانی است که برخی از سنتگرایان در حفظ متون سنتی چند صد ساله، بعنوان متون درسی حوزه‌های علمیه ابراز می‌دارند!؟ در روزگاری که مسائل مهم مورد نیاز و مباحث پیچیده علمی رسما در حیله مباحث حوزوی وارد نشده است، چه ضرورتی دارد که عبارتهای نامأنوسی و غیر فنی که حتی گاه فکر اساتید را ساعتها به خود مشغول می‌دارد و تنها پیدا کردن مرجع ضمیری، گاه صفحاتی از شروح را به اختصاص داده، حفظ شود و ذهن و فکر و نیروی سازنده یک نسل فرهنگی را بسوزاند! و نیز برخی از مباحث قابل حذف است، مانند: بحث تعریف وضع، اقسام وضع، استعمال لفظ در چیزی که با موضوع له مناسبت دارد آیا بالوضع است یا بالطبع، وضع الفاظ در برابر معانی آنها آیا (من حیث هی)است یا(بما هی مرادة لالفاظها) مرکبات آیا دارای وضع مستقل می‌باشند یا خیر، اطلاق لفظ و اراده نوع یا صنف یا شخص آن، و معانی حرفی، احوال پنجگانه لفظ، جواز استعمال لفظ واحد در بیشتر از یک معنا، و نیز مسائلی از قبیل جواز امرآمر با علم او به نبودن شرط آن فرق بین ماهیت مهمله و لا بشرط مقسمی و فرق بین اسم جنس و اطلاق و نظایر اینها، که در استنباط احکام شرعی نقشی ندارد، و نیز مبحث «انسداد»که مرحوم شیخ انصاری به دلیل تصحیح تفکر برخی شاگردان وحید بهبهانی-که به انسداد معتقد بودند-آن را مطرح ساخت و چون امروز کسی قائل به انسداد مطلق(یعنی حتی باب علمی)نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.