Skip to main content
فهرست مقالات

طبری و علوم قرآن

نویسنده:

(26 صفحه - از 15 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : طبری، قرآن، تفسیر، عربی، طبری و علوم قرآن، کتاب، محمد بن جریر طبری، بغداد، فقه، محمد بن جریر

خلاصه ماشینی:

"(27) در تأیید این مطلب نمونه‌هایی از گفته‌های دانشمندان را درباره مذهب‌سازی طبری می‌آوریم که در پاره‌ای از آنها به همین نکته تصریح شده و در برخی بدان اشارت رفته است، مبنی بر اینکه او دارای مذهب خاصی در فقه بوده است: خطیب بغدادی از ابی بکر [بن بالویه-یا-ابن کامل‌]آورده که می‌گفت: «طبری یکی از علمای پیشرو و رهبران دینی بود، او به خاطر فضل و معرفتش طبق نظر خود حکم می‌کرد و به رأی شخصی خود متکی بود» (28) و نیز همو گفته است:طبری را در اصول و فروع فقه کتب و آثار فراوانی است، و او را گزینشی است از آراء فقهاء، و متفرد در مسائلی است که از او به جای مانده است». (72) (*)نولد که، در سال 1860 پس از آنکه به‌(*)دکتر محمد حسین ذهبی در بازگو ساختن سخن نووی از کتاب الاتفاق دچار اشتباه شده و گفته است:«اجمعت الامة علی انه لم یصنف مثل تفسیر الطبری»و این سخن را به عنوان نقل از الاتقان 2/190 یاد کرده، در حالی که خود سیوطی می‌گوید:«اجمع العلماء المعتبرون علی انه لم یؤلف فی التفسیر مثله»، و در گفتار نووی سخن از اجماع به میان نیامده، بلکه او می‌گوید:«کتاب ابن جریر فی التفسیر لم یصنف احد مثله»(بنگرید به:الاتفان، تحقیق محمد ابو الفضل ابراهیم، و مقایسه کنید با:التفسیر و المفسرون 1/208). شاید طبری از شافعی در کتاب«الرساله»اش در باب«البیان الخامس»و نیز ابی عبیده، اثر پذیرفته است، چرا که:شافعی در همان باب کتاب یاد شده گفته است:در علم و دانش دینی کسانی زبان به سخن گشودند که اگر از برخی سخنان خودداری می‌ورزیدند سزاتر می‌نمود، و برای مصونیت آنها مناسب‌تر به نظر می‌رسید، یکی از آن می‌گفت:«در قرآن واژه عربی و عجمی وجود دارد»در حالی که خود قرآن به این حقیقت رهنمون است که در کتاب خدا چیزی جز به زبان عرب وجود ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.