Skip to main content
فهرست مقالات

طبری و علوم قرآن

نویسنده:

(26 صفحه - از 15 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : طبری ،قرآن ،تفسیر ،عربی ،طبری و علوم قرآن ،کتاب ،محمد بن جریر طبری ،بغداد ،فقه ،محمد بن جریر ،لغات ،علوم قرآنی ،فارسی ،حدیث ،دانشمندان ،علمی ،قرائت ،تأویل ،تاریخ ،زبان ،تفسیر طبری ،مذهب ،القرآن ،جامع‌البیان ،التفسیر ،تاریخ بغداد ،بزرگداشت محمد بن جریر طبری ،ه‌ق ،تاریخ الامم ،زبان عربی

خلاصه ماشینی:

"(27) در تأیید این مطلب نمونه‌هایی از گفته‌های دانشمندان را درباره مذهب‌سازی طبری می‌آوریم که در پاره‌ای از آنها به همین نکته تصریح شده و در برخی بدان اشارت رفته است، مبنی بر اینکه او دارای مذهب خاصی در فقه بوده است: خطیب بغدادی از ابی بکر [بن بالویه-یا-ابن کامل‌]آورده که می‌گفت: «طبری یکی از علمای پیشرو و رهبران دینی بود، او به خاطر فضل و معرفتش طبق نظر خود حکم می‌کرد و به رأی شخصی خود متکی بود» (28) و نیز همو گفته است:طبری را در اصول و فروع فقه کتب و آثار فراوانی است، و او را گزینشی است از آراء فقهاء، و متفرد در مسائلی است که از او به جای مانده است». (72) (*)نولد که، در سال 1860 پس از آنکه به‌(*)دکتر محمد حسین ذهبی در بازگو ساختن سخن نووی از کتاب الاتفاق دچار اشتباه شده و گفته است:«اجمعت الامة علی انه لم یصنف مثل تفسیر الطبری»و این سخن را به عنوان نقل از الاتقان 2/190 یاد کرده، در حالی که خود سیوطی می‌گوید:«اجمع العلماء المعتبرون علی انه لم یؤلف فی التفسیر مثله»، و در گفتار نووی سخن از اجماع به میان نیامده، بلکه او می‌گوید:«کتاب ابن جریر فی التفسیر لم یصنف احد مثله»(بنگرید به:الاتفان، تحقیق محمد ابو الفضل ابراهیم، و مقایسه کنید با:التفسیر و المفسرون 1/208). شاید طبری از شافعی در کتاب«الرساله»اش در باب«البیان الخامس»و نیز ابی عبیده، اثر پذیرفته است، چرا که:شافعی در همان باب کتاب یاد شده گفته است:در علم و دانش دینی کسانی زبان به سخن گشودند که اگر از برخی سخنان خودداری می‌ورزیدند سزاتر می‌نمود، و برای مصونیت آنها مناسب‌تر به نظر می‌رسید، یکی از آن می‌گفت:«در قرآن واژه عربی و عجمی وجود دارد»در حالی که خود قرآن به این حقیقت رهنمون است که در کتاب خدا چیزی جز به زبان عرب وجود ندارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.