Skip to main content
فهرست مقالات

اجتهاد و مسأله شناخت

نویسنده:

(19 صفحه - از 53 تا 71)

کلید واژه های ماشینی : معرفت ،اجتهاد ،علم ،قضیه ،شناخت ،معرفت‌شناسی ،تکامل ،فهم ،دینی ،احکام ،اصول ،دانش ،معرفت دینی ،ماهوی ،عام ،عناصر ،دانشها معنوان معرفت‌شناسی منطقی علوم ،تغییر ،اجتهاد و مسأله شناخت ،معرفت‌شناسی مجموعی علوم ،ذاتی ،واقع ،رابطه معرفت دینی با معرفت‌شناسی ،امکان ،مفهوم ،قضایای ضروری ،ضروری ،معرفت‌شناسی علوم ،روش ،عقل اول

خلاصه ماشینی:

"و در هر دو صورت این گونه معرفت عبارت از فلسفه بعرفتشناسانه علم می‌باشد که به لحاظ جستاری که در علوم و مقومات و عناصر و مختصات و طرق و روابط و تحولات آنها دارد، علمی است استقرایی، و به لحاظ اتکاء بر مبادی منطقی و فلسفی و بر اصول تحلیل و ترکیب، علمی است برخوردار از جنبه تعقلی و اصل موضوعی و از آن جهت که موضوعش عبارت است از دانشها نه دانسته‌ها و هم از آن جهت که با مبادی معرفتشناسی ماهوی و وجودی و با طرق معرفتی در پی مطالعه هویت مجموعی علوم بر می‌آید، علمی است معرفت‌شناس. به دیگر سخن، بدانگونه که در روند انکشاف جهات عام و خاص و ذاتی و عرضی مفهومی که از یک چیز داشته‌ایم کمال می‌یابد و فهم ما هم که از جنبه‌ای عین مفهوم است روی به فزونی و کمال می‌رود، به همین منوال ماهیت واقعی یک پدیده‌(*)انسان به مثابه موجودی که نسبت به همه کمالات امکانی دارای قابلیت و امکانهای متعاقب استعدادی یا وقوعی است به تناسب ترتب و تعاقب امکانات در جهت طولی می‌تواند دارای فصلها و ذاتیات مخصصه به نحو ترتب و تعاقب شود، هر فصل جدیدی در این جریان استکمالی جایگزین همه فصول قبلی و حاوی همه آنها هم بطور احاطی و هم بطور سریانی می‌باشد و انسان نبی(ص)یا وصی(ع)در فوق حوزه فصول مترتب انسان عادی از فصلهای متلاحق اسمایی برخوردار می‌شود و باز انسان ختمی نبوی(ص)و ولوی(ع) در فراتر از این به فصول جمعی و مقامات ختمی و حیثیات اطلاقی امکانی به نحو ترتب متحقق می‌شود و به حول و قوه خدا و به مشیت خاصه الهیه ابدا از سویی رجوعات تکمیلی احاطی یا تقییدی دارد و از سویی هماره در عروجات فوق تحلیلی و در انجذابات فوق تمکینی می‌باشد و بر مراتب نفس الامر امکانی به نحو انسلاک و تفالی گذر می‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.