Skip to main content
فهرست مقالات

اعجاز بیانی قرآن

نویسنده:

(20 صفحه - از 69 تا 88)

کلید واژه های ماشینی : قرآن، اعجاز، قرآن مجید، اعجاز قرآن، القرآن، کلمه، اعجاز بیانی قرآن، خدا، بلاغت، اعجاز القرآن

خلاصه ماشینی:

"این آیه از گفتن واژه«اموات»درباره شهیدان، نهی کرده است و این سخن را کسی می‌پذیرد که دریافت کامل داشته باشد و بداند آنان که در راه دین خدا و در جهاد، کشته می‌شوند همچون کسانی که در غیر جهاد می‌میرند، نیستند، بلکه قرآن می‌گوید: شهداء زندگانند و«فرحین بما آتاهم الله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الا خوف علیهم و لا هم یحزنون»(آل عمران/170) (*)شأنی که صفت فاعلی است و به معنای دشمن کینه‌توز و بد اخلاق می‌باشد، جمع آن«شنآء»و صفت مفعولی آن منشوع می‌باشد(کسی که نسبت به او کینه توزی و بد اخلاقی شده است)ماده کلمه«شنئآن و شنئی و شنئة است و فعل آن شناء و شنئی می‌باشد و متعدی هم هست و شنأ الرجل گفته می‌شود، یعنی:نسبت به آن مرد کینه توزی کرد، ضمنا باید دانست که مفهوم«شأنی»از «مبغض»شدیدتر و بیشتر است. *** قرآن مجید در انتخاب کلمات، بهترها را برگزیده، یعنی یک مفهوم را که می‌شود با الفاظ گوناگون بیان کرد، قرآن الفاظی را که از جهتی برتر و بهترین کلمات می‌باشد، انتخاب کرده و آنها را بکار برده است، مثلا در آیه‌«متکئین علی فرش بطائنها من استبرق و جنا الجنتین دان» * (الرحمن/54) ممکن بود که گفته شود:«و ثمر الجنتین قریب» که ظاهرا معنای این عبارت به فهم عامه هم نزدیک‌تر است و همان معنای‌«وجنی الجنتین دان»را می‌دهد ولی کلماتی را که قرآن بکار برده مناسب‌تر است زیرا: اولا-میان دو کلمه«جنا»و«جنتین»یک نوع جناسی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.