Skip to main content
فهرست مقالات

اعجاز بیانی قرآن

نویسنده:

(20 صفحه - از 69 تا 88)

کلید واژه های ماشینی : قرآن ،اعجاز ،قرآن مجید ،اعجاز قرآن ،القرآن ،کلمه ،اعجاز بیانی قرآن ،خدا ،بلاغت ،اعجاز القرآن ،عبادت ،کتاب ،لفظ ،بلاغت قرآن ،کلام ،پیامبر ،بیان ،آیات قرآنی ،تفسیر ،ایمان ،تصویر ،فعل ،جمله ،ابو محمد عبد الله ،ابو عبد الله ،تفسیر القرآن ،قرآن مجید از کلمه ،عبد الله محمد ،عبارات قرآن و آیات کلام ،الطبعة

خلاصه ماشینی:

"این آیه از گفتن واژه«اموات»درباره شهیدان، نهی کرده است و این سخن را کسی می‌پذیرد که دریافت کامل داشته باشد و بداند آنان که در راه دین خدا و در جهاد، کشته می‌شوند همچون کسانی که در غیر جهاد می‌میرند، نیستند، بلکه قرآن می‌گوید: شهداء زندگانند و«فرحین بما آتاهم الله من فضله و یستبشرون بالذین لم یلحقوا بهم من خلفهم الا خوف علیهم و لا هم یحزنون»(آل عمران/170) (*)شأنی که صفت فاعلی است و به معنای دشمن کینه‌توز و بد اخلاق می‌باشد، جمع آن«شنآء»و صفت مفعولی آن منشوع می‌باشد(کسی که نسبت به او کینه توزی و بد اخلاقی شده است)ماده کلمه«شنئآن و شنئی و شنئة است و فعل آن شناء و شنئی می‌باشد و متعدی هم هست و شنأ الرجل گفته می‌شود، یعنی:نسبت به آن مرد کینه توزی کرد، ضمنا باید دانست که مفهوم«شأنی»از «مبغض»شدیدتر و بیشتر است. *** قرآن مجید در انتخاب کلمات، بهترها را برگزیده، یعنی یک مفهوم را که می‌شود با الفاظ گوناگون بیان کرد، قرآن الفاظی را که از جهتی برتر و بهترین کلمات می‌باشد، انتخاب کرده و آنها را بکار برده است، مثلا در آیه‌«متکئین علی فرش بطائنها من استبرق و جنا الجنتین دان» * (الرحمن/54) ممکن بود که گفته شود:«و ثمر الجنتین قریب» که ظاهرا معنای این عبارت به فهم عامه هم نزدیک‌تر است و همان معنای‌«وجنی الجنتین دان»را می‌دهد ولی کلماتی را که قرآن بکار برده مناسب‌تر است زیرا: اولا-میان دو کلمه«جنا»و«جنتین»یک نوع جناسی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.