Skip to main content
فهرست مقالات

تشکیک در مراتب کلام الهی و نفی مشاجرات متکلمان اسلامی

نویسنده:

(12 صفحه - از 101 تا 112)

کلید واژه های ماشینی : کلام، متکلم، کلام الهی، حق، مراتب کلام الهی، حدوث، ذات، لفظی، قدم، صفت

خلاصه ماشینی:

"از طرفی بعضی عنوان متکلم را بر ذات حق صادق دانستند و برخی تصور کردند که حقیقت کلام امری است که از ترکیب حروف و آواها و قطع و وصل آنها حاصل می‌شود و متوجه دند که اطلاق این امر بر حق تعالی روا نیست، زیرا از قبول این امر لازم می‌آید که خداوند متعال در معرض خوادث قرار گیرد و آثار مکانی بر ساحت ربوبیتش نشند. آنها همانند متکلمان امامیه می‌گویند:چون ذات الهی منزله است از اینکه محل اصوات و حروف حادث باشد، در باب کلام خدا، معنای اول را روا ندانسته، معتقد شده‌اند که کلام الهی عبارت است از قدرت حق بر ایجاد حروف و اصوات در اجسام و در غیر، و کلام باری را از صفات فعل و حادث و قائم به غیر دانسته‌اند. با این توصیف معانی‌ای که خداوند سبحان از طریق وحی به نبی اکرم(ص)القاء می‌فرماید- اگرچه بیانش برای ما اجمالی است-کلامی حقیقی مسوب می‌گردد و از زمره کلام بشری نیست و ما از حقیقت و کیفیت تحقق آن آگاه نیستیم، ولی این نوع کلام هم، دارای آثار و خواصی است که آثار و خواص آن از رهگذر تفهیم معانی مورد نظر و القاء آنها در ذهن شنونده ظاهر می‌گردد. از نظر مرحوم علامه اگر منظور از قرآن همین آیاتی است که تلاوت می‌کنیم و به عنوان کلامی است که بر معانی و مفاهیم مثل سایر کلامها دلالت دارد، در حقیقت نه حادث است، نه قدیم7بلکه بنا بر اصواتی که به عنوان قرآن و کلام منظور شده به صفت حدوث متصف می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.