Skip to main content
فهرست مقالات

تشکیک در مراتب کلام الهی و نفی مشاجرات متکلمان اسلامی

نویسنده:

(12 صفحه - از 101 تا 112)

کلید واژه های ماشینی : کلام ،متکلم ،کلام الهی ،حق ،مراتب کلام الهی ،حدوث ،ذات ،لفظی ،نفسی ،قدم ،صفت ،کلام نفسی معنای کلام لفظی ،حدوث و قدم کلام حق ،قرآن ،حادث ،کتاب ،معانی ،قیاس ،خداوند ،تشکیک در مراتب کلام ،کلام حق ،حقیقت ،حق‌تعالی ،اعتباری ،ذات حق ،اعتباری صفات ذاتی حق‌تعالی ،اطلاق ،قدیم ،مقصود ،کلام نفسی مدلول کلام لفظی

خلاصه ماشینی:

"از طرفی بعضی عنوان متکلم را بر ذات حق صادق دانستند و برخی تصور کردند که حقیقت کلام امری است که از ترکیب حروف و آواها و قطع و وصل آنها حاصل می‌شود و متوجه دند که اطلاق این امر بر حق تعالی روا نیست، زیرا از قبول این امر لازم می‌آید که خداوند متعال در معرض خوادث قرار گیرد و آثار مکانی بر ساحت ربوبیتش نشند. آنها همانند متکلمان امامیه می‌گویند:چون ذات الهی منزله است از اینکه محل اصوات و حروف حادث باشد، در باب کلام خدا، معنای اول را روا ندانسته، معتقد شده‌اند که کلام الهی عبارت است از قدرت حق بر ایجاد حروف و اصوات در اجسام و در غیر، و کلام باری را از صفات فعل و حادث و قائم به غیر دانسته‌اند. با این توصیف معانی‌ای که خداوند سبحان از طریق وحی به نبی اکرم(ص)القاء می‌فرماید- اگرچه بیانش برای ما اجمالی است-کلامی حقیقی مسوب می‌گردد و از زمره کلام بشری نیست و ما از حقیقت و کیفیت تحقق آن آگاه نیستیم، ولی این نوع کلام هم، دارای آثار و خواصی است که آثار و خواص آن از رهگذر تفهیم معانی مورد نظر و القاء آنها در ذهن شنونده ظاهر می‌گردد. از نظر مرحوم علامه اگر منظور از قرآن همین آیاتی است که تلاوت می‌کنیم و به عنوان کلامی است که بر معانی و مفاهیم مثل سایر کلامها دلالت دارد، در حقیقت نه حادث است، نه قدیم7بلکه بنا بر اصواتی که به عنوان قرآن و کلام منظور شده به صفت حدوث متصف می‌گردد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.